Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Schibsted djupdyker i senaste kvartalsrapporten

Publicerad: 26 November 1999, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Schibstedkoncernens resultat efter finansnetto hamnar på 12 miljoner norska kronor (205 miljoner) i tredje kvartalsrapporten. Det är 94 procent lägre än samma period förra året. Det är främst ökade kostnader, bland annat för investeringar i tryckeri, som drar ner resultatet. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har tappat i annonsintäkter och volym.


Aftonbladet tappar 12,9 procent i annonsintäkter och 0,7 procent i annonsvolym

i Schibsteds senaste kvartalsrapport. I samma rapport tappar Svenska Dagbladet

5,4 procent i annonsintäkter och 10,3 procent i annonsvolym.

Den norska mediekoncernens totala intäkter har ökat med 15 procent i

kvartalsrapporten till 5,4 miljarder kronor (4,7 miljarder). Ökat har också

utgifterna, tredje kvartalet var Schibsteds driftskostnaderna 5,3 miljarder

norska kronor (4,4 miljarder), en ökning med 21 procent jämfört med samma

period förra året.

Den största utgiftsposten ligger under posten övriga driftskostnader och

förklaras i rapporten med kostnader för ny tryckteknik.

Rapporten visar också att Aftonbladets annonsförsäljning online har ökat med

129% jämfört med samma period förra året.

I kvartalsrapporten kommer det också fram att Schibsted planerar att inom kort

börja distribuera gratistidningen 20 Min på kontinenten.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.