Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Scherman: SVTs marknadsföring är motbjudande

Publicerad: 12 Februari 2008, 11:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

TV4-Gruppens vd, Jan Scherman skriver i dag ett debattinlägg i Göteborgs-Posten där han kallar marknadsföringsmetoderna som public service använder för direkt motbjudande. Han vänder sig också mot vad han anser vara tilltagande smygreklam i SVT.


Jan Scherman skriver att medielandskapet är totalförändrat och att SVTs programutbud inte längre är unikt. Konkurrensen från kommersiella kanaler hårdnar och tar allt fler tittare från SVT och med det tycker Jan Scherman att SVTs uppdrag ska definieras.

"Det är inte längre SVT ensamt som har ansvar för viktiga program eller samhällsgranskning i TV. Det offentliga samtalet påverkas lika mycket av vad som sänds i andra kanaler. […] Om program som finns i SVT också finns i andra kanaler och vice versa, vad är det då som gör SVT unikt och som kan göra att det är värt den licens vi alla betalar? "

Han reagerar också på att SVT som varje år får 4 miljarder kronor från licensmedel propagerar för fri television samtidigt som Mercedes-bilar rullar in i Stjärnorna på slottet och Svenska Spel viftar med sin logotype på Idrottsgalan. Han skriver:

"Det blir därför direkt motbjudande när Radiotjänst nu ackompanjerar inbetalningsavierna på 2 032 kronor med en rak partsinlaga om bl.a de "intressanta, utmanande, smala och breda" program man får för pengarna. Vilken annan myndighet skulle ens fantisera att på detta reklamliknande sätt promota uppbörden!?"

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.