Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Scanorama får dansk ägare

Publicerad: 8 April 2008, 13:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

I höstas flaggade flygbolaget SAS för en försäljning av SAS Media, som bland annat ger ut Scanorama och Seasons samt äger inhousebyrån Spead. Nu har koncernen hittat en köpare: danska kundtidningsförlaget Datagraf.- De erbjöd bäst pris, säger SAS informationsdirektör Claus Sonberg.


SAS koncernledning beslutade i höstas att renodla bolaget ytterligare genom att lägga ut SAS Media på entreprenad. Tidigare har flygbolaget sålt bland andra SAS Radisson, Jetpak och Nordic SAS Flight Academy.

- Vi har beslutat att vi ska fokusera på SAS kärnverksamhet och SAS Media är inte en del av det, säger Claus Sonberg, kommunikationsdirektör för SAS.

Anbudsförfrågningarna för SAS Media gick ut före jul.

- Det blir en osäker tid för alla framöver. Vi gör bra grejer här och det är bra folk som jobbar hos oss. Jag tror och hoppas att det här landar väl för personalen och det är det jag kämpar för, sa SAS Medias vd Lennart Löf Jennische till Dagens Media i november.

Totalt fick SAS in runt 25 anbud från hela Norden. Och nu har man alltså hittat en köpare, danska Datagraf.

- Vi är trygga med att de kan vidareutveckla kvaliteten på verksamheterna. Dessutom erbjöd de det bästa priset, säger Claus Sonberg.

Samtidigt tecknar parterna ett femårsavtal som går ut på att Datagraf ska fortsätta ge ut Scanorama och de andra tidningarna, samt sköta byråuppgifter.

SAS Media har drygt 30 medarbetare i Stockholm och Oslo.

Vad händer med dem?

- I stor sett alla blir kvar, säger Claus Sonberg.

Men några faller bort?

- Vi för en dialog med medarbetarna och det kan hända att några inte vill följa med.

Vad var köpeskillingen?

- Avtalet med Datagraf säger att vi inte få offentliggöra det.

Datagraf ger sedan tidigare ut runt 140 kundtidningar i Danmark och omsätter drygt 400 miljoner danska kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.