lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Scan varslar 22 och skrotar reklam efter Coop-bojkott

Publicerad: 23 september 2008, 06:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40

Coop införde köpstopp på 30 charkprodukter från Scan, efter att prisförhandlingarna mellan parterna strandat. Nu tvingas Scan varsla 22 personer och skrota flera planerade reklamaktiviteter.


HW

Henrik Widell


- Att Coop tar det här drastiska beslutet och med omedelbar verkan är ett tecken på att vi med fyra stora kedjor i Sverige har för lite konkurrens. Deras köpstopp slår direkt på vår charkproduktion och då måste vi tyvärr varsla medarbetare, säger Margareta Thorgren, informationschef på Scan.

Dagens Media har tidigare berättat att Både Ica och Axfood har infört köpstopp mot vissa av Procordias tomatbaserade produkter under varumärket Felix. Ica och Procordia har nu kommit överens men förhandlingarna med Axfood pågår fortfarande.

- Det är de ökade livsmedelspriserna som ligger bakom det här men kedjorna är måna om att prishöjningarna inte ska slå mot konsumenten. Då blir det en fråga om marginaler och vi har inga marginaler att ta av.

Köpstoppet innebär också att all samannonsering för charkprodukter mellan Coop och Scans ställs in.

- Vi hade flera butiksaktiviteter och gemensamma utskick inbokade men jag vill inte gå in i detalj på vad.

Står ni långt ifrån varandra eller ser ni en lösning på konflikten?

- Det kan jag inte kommentera.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev