Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SBAB tar till fotboll i mediemixen

Publicerad: 3 April 2000, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Bolåneföretaget SBAB utmanar sina konkurrenter, storbankerna, på fotbollsmatch till den 29 april. Jippot marknadsförs via helsidor i dagspressen och en två veckors kampanj i TV4.


- Jämfört med att köra en traditionell annonsering via TV, tidningar och DR,

blir den här kampanjen billigare, säger Christer Malm vd för SBAB.

Kampanjen inleddes med att en personlig inbjudan till cheferna för

Föreningssparbanken, SEB, Merita Nordbanken och Handelsbanken. Brevet visas i

faksimil i tidningsannonserna. I tvkampanjen berättar Christer Malm själv om

SBABs förträfflighet.

Syftet med kampanjen är att visa att SBAB är en uppstickare. Det är reklambyrån

TBWA som har skapat kampanjen.

- Idén har vuxit fram ur vår kommunikationsstrategi som säger att vi är en

uppstickare och utmanare.

SBAB har hyrt Stockholms stadium till matchen. Själv är Christer Malm uttagen

till vänsterback.

Men vad händer om inte bankerna ställer upp på matchen?

- Då hittar vi på något annat på matchdagen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.