Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SBAB talar till kunder med pratbubblor på husen

Publicerad: 29 April 2002, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Bolåneinstitutet SBAB forstätter utmana storbankerna med annorlunda marknadsföring. Den här gången sitter kunders beskrivningar av fördelarna med att låna hos SBAB i form av jättepratbubblor på husfasaderna i Stockholm.


Bolåneinstituten skriker efter uppmärksamhet och kunder. I helgen strövade 30 dumstrutsprydda Europeloan-marknadsförare runt på Stockholms gator och idag startar SBAB sin senaste kampanj.

Ett 20-tal pratbubblor pryder från och med idag och tre veckor framåt husen där tidigare kunder och potentiella kunder till SBAB bor. Bakom marknadsförings-

greppet står reklambyrån TBWA som arbetat med SBAB sedan 2000.

- Alltför många tar utan att ifrågasätta förutsättningarna sitt bolån hos sin bank. Vi vill försöka få folk att inse att det finns bättre alternativ, säger Albin Gustafsson, projektledare på TBWA.

Varje pratbubbla har ett unikt innehåll där den aktuella kunden berättar hur hon sparar eller skulle spara om hon lånade hos SBAB. Budskapen lyder exempelvis:

"Jag som bor här fick specialpris av banken, så jag har ungefär samma låga ränta som alla får hos SBAB"

SBAB har tidigare marknadsfört sig med sandwich-gubbar utanför de stora bankernas kontor och har också inrett reklampelare på stan som tillfälliga bankkontor. Annelise Jansson, informationschef på SBAB, förklarar varför bolåneinstitutet försöker skilja sig från andra banker.

- SBAB är en utmanare och det försöker vi även få att genomsyra vår marknadskommunikation. Utmanarskap och enkelhet är våra ledord, säger hon.

Hur mycket pratbubblorna kostar vill hon inte berätta.

- Det är en kostnadseffektiv insats, säger Annelise Jansson.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.