Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SAS stoppar Sourze-bok

Publicerad: 15 Oktober 2001, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

SAS Media delar inte, som avtalat, ut Sourze nya bok på SAS inrikesflyg. Sourze bryter därför distributionsavtalet med SAS Media om utdelning av 60.000 böcker.


- Förklaringen vi har fått är att SAS associerar illustrationen på omslaget

till en kapare, säger Belinda Olsson, chefredaktör för Sourze i ett

pressmeddelande. Vi ser inte hur vi kan arbeta långsiktigt med ett företag som

har den här typen av fördomsfulla åsikter.

- SAS har sagt att boken är för provokativ. Nu ska vi försöka hitta en

ersättare till SAS, säger Thomas Eriksson, marknadsansvarig på Sourze.

Annika Altnäs, marknads- och försäljningschef på SAS Media, är det inte

omslaget med en bild på en invandrare som har fått SAS att backa.

- Det är inte den biten alls. SAS har gjort en sammantagen bedömning och kommit

fram till att passagerna inte vill ha boken som underhållning ombord, på samma

sätt som SAS gör för alla sina publikationer. Det finns inga specialregler för

Sourze.

Sourze böcker bygger på artiklar som har skrivit på sajten Sourze.se. Där har

hittills 3.000 artiklar publicerats. Artiklarna skrivs av folk som betalar en

slant för att få dem publicerade på sajten. Böckerna som ges ut är sponsrade av

olika företag, men innehåller inga annonsmöjligheter.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.