Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SAS och Waynes Coffee i gemensam kampanj

Publicerad: 5 Juni 2002, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

SAS vill sälja resor till ungdomar och Waynes Coffee vill sälja isdrycker. En gemensam sommarkampanj utomhus och i butik ska göra jobbet.


I en butikskampanj som börjar nästa helg lyfter SAS och Waynes Coffe tillsammans fram en tävling där den som dricker flest isdrinkar under sommaren vinner en resa till Seattle. På muggarna till Waynes Coffees Smoothies, iste och Frappuccino (iskaffe gjort på cappuccino) förlängs tävlingen och ytterligare resor kan vinnas i en sms-tävling.

Samtidigt gör Waynes Coffee en utomhuskampanj på utvalda ställen i Stockholm, Uppsala och Umeå för sina isdrycker som syftar till att locka in folk på kedjans kaffehus.

- Med kampanjen hoppas vi att både vi och SAS kan uppnå våra affärsmål. Sommaren är traditionellt en dålig period för kaffekedjorna men med sommarkampanjen kan vi lyfta fram våra drycker som passar på sommaren. Och SAS, som vill nå våra kunder; unga, ressugna och med ekonomiska möjligheter att resa ut i världen, får möjlighet till det, säger Per Grankvist, varumärkesansvarig för Waynes Coffee.

Kampanjen förlängs också till nätet där det går att följa sms-kampanjen och topplistor över de duktigaste istedrickarna på Waynes Coffee och SAS sajter.

Att Waynes Coffe valde att samarbeta med SAS förklarar Per Grankvist med likheten mellan företagens varumärken.

- Det är många som vill kommunicera med våra kunder men det måste kännas rätt när vi tar in dem. Med SAS känns det som vi har samma värderingar. Waynes Coffees koncept är nordamerikanskt men vi vill liksom SAS kommunicera nordiska känslor som enkelhet och rakt på sak, säger han.

Sommakampanjen ska också synas i dagspress i städer där Waynes Coffee har sina caféer men där utomhusannonsering inte är möjligt, enligt Per Grankvist.

Waynes Coffee placerar traditionellt sin reklam i morgontidningarna men under sommaren ser Per Grankvist större möjligheter med utomhusannosering.

- De produkter vi vill lyfta fram är sådana du är sugen på när det är varmt. Konsumenten är mindre benägen att dricka Smoothies när de sitter framför morgontidningen och tuggar flingor, säger han.

Kampanjen som startar nästa helg pågår till sista juli. Inga konsulter är involverade i idén eller medieplaceringarna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.