Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Santa Maria tar Asien till Sverige

Publicerad: 28 Januari 2009, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Asien befinner sig bara på några minuters avstånd om du tar Santa Marias kryddblandningar till hjälp. Det är budskapet i det nya reklamtemat för Santa Maria, som bland annat låter en sjungande thailandare sjunga en svensk klassiker. <b>Lyssna på spoten på Dagensmedia.se.</b>


Efter tre år med samma kampanjtema var det dags att byta kommunikativt spår för Santa Marias sortiment med smaker från Thailand och Indien. Valentin & Byhr, som har varit kryddjättens reklambyrå i 20 år, fick uppdraget att ta fram det nya manéret som har premiär i veckan.

- I det förra konceptet var vi i Indien och Thailand och visade spännande personer, platser och läcker mat. I det nya konceptet har vi tagit Thailand och Indien till Sverige istället, säger Magnus Tengby, cd på Valentin & Byhr.

Reklamen utgår från payoffen Just a moment away. Det anspelar på att länderna inte är så långt borta som vi tror eftersom en många rätter går snabbt att laga med hjälp av kryddorna.Kampanjen ska gå i Mix Megapol och utomhus under ett par veckor. Dessutom blir det en butikskampanj och annonser i flera månadsmagasin under våren.

- Radioreklamen ska framför allt kännas charmig. Vi har låtit en thailändare ta Thailand till Sverige genom att sjunga låten Sommarnatt på sitt språk, säger Magnus Tengby.Översättningen av låttexten stötte på vissa problem. Bland annat har ordet sommarnatt hela sju stavelser på thailändska istället för våra tre. Först översattes texten till engelska och sedan vidare till thailändska.

I annonserna är det framför allt förpackningen som lyfts fram för att skapa igenkänning.

- Vi visar förpackningen stort och så virvlar det ner en massa Thailand och Indien i påsen. Det ska kännas som ett virrvarr av kultur och smaker, säger Magnus Tengby.

Reklambyrå: Valentin & ByhrMediebyrå: VizeumSyfte: Santa Maria vill stärka marknadsledarrollen inom etno-mat.Målgrupp: Människor som gillar nyheter, resor och mat.Period: 2-15 februari i radio och utomhus. Annonser i månadsmagasin under våren. Arbetsgrupp reklambyrån: Joachim Larsson, copy; Magnus Tengby, ad; Sonny Länn, ad-assistent; Tobias Hellström, retusch; Lottie Norman, projektledare.

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 2, 2009.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.