Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sanoma ökade resultatet till 1,2 miljarder kronor

Publicerad: 2 Mars 2001, 16:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Den finska tidningen Helsingin Sanomat tronar ohotat i toppen av den nordiska upplagestatistiken. Samtidigt redovisar mediekoncernen bakom tidningen, Sanoma WSYO, ett resultat före skatt på drygt 1,2 miljarder kronor.


Helsingin Sanomat fortsätter att dominera den nordiska dagstidningsmarknaden.

Enligt de nyligen sammanställda upplagesiffrorna för förra året tronar

tidningen ohotat i topp med 451.463 exemplar på vardagar.

Trots en tillbakagång med 3.244 exemplar jämfört med 1999 ökar avståndet till

Expressen som ligger närmast bakom. Den svenska kvällstidningen hade,

tillsammans med de uppköpta tidningarna GT och Kvällsposten, en upplaga på

386.600 exemplar. Det är en tillbakagång från 1999 med 20.800 exemplar.

Avståndet mellan Helsingin Sanomat och Expressen är nu 64.863 exemplar på

vardagar.

I koncernens nyligen publicerade bokslutskommuniké redovisas ytterligare goda

nyheter. Förra året omsatte koncernen 13,1 miljarder kronor och hade ett

resultat före skatt på drygt 1,2 miljarder, vilket är en ökningen med 25

procent jämfört med 1999.

Av resultatet kom dock drygt 490 miljoner kronor från finansiella intäkter och

den största delen av det från vinster från aktieförsäljningar. Finansnettot

1999 var ungefär 355 miljoner kronor.

Sanoma WSYOs rörelseresultat var drygt 770 miljoner kronor, vilket ger en

rörelsemarginal på knappt 6 procent.

Affärsområdet Sanoma, där Helsingin Sanomat dominerar, redovisar en omsättning

på drygt 4,1 miljarder kronor. Rörelseresultatet stannade strax över 500

miljoner kronor.

Koncernen bedömer att annonskonjunkturen i Finland, precis som i Sverige,

kommer att mattas av. I Finland var dock förra årets annonstillväxt lägre än i

Sverige. Den stannade på 9 procent.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.