Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sanoma bygger koncernportal

Publicerad: 8 November 1999, 09:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Den finska mediekoncernen SanomaWSOY bygger medieportalen Virtualportal. Portalen ska innehålla vanliga portaltjänster samt försäljning av Sanomaas egna produkter, annonser, och e-handelsmöjligheter.


- Virtualportal kommer att ta trafik från portaler som inte har något naturligt

innehåll, säger Jaakko Rauramo, VD på SanomaWSOY.

Idag har SanomaWSOY 45 hemsidor för sina produkter som består tidningar,

tidskrifter, bokhandlar och TV-bolag. Dessa sidor utgör grunden för

Virtualportal.

- Säg att en kvinna är intresserad av en webbsajt för en av våra

kvinnotidningar. Vår portal ökar värdet av den sajten för att hon får den

övriga servicen på köpet. När du går till en vanlig portal måste du söka

innehåll någon annanstans, säger Jaakko Rauramo.

- Vanliga portaler kommer att få stora svårigheter i framtiden, man kan inte

utveckla sajter utan att erbjuda intressant och relevant innehåll.

I Sanoma-koncernen ingår bland annat dagstidningen Helsingin Sanomat. Koncernen

omsatte 11,9 miljarder kronor 1998. Virtulportal ska vara helt färdig för drift

i januari 2001.

I Sverige funderar ännu Bonnier-koncernen på att sätta spaden i marken för

koncernportalen koll.se. Webbfolket på Dagens Nyheter har utvecklat ett färdigt

skal till portalen men ännu finns inga beslut om att den ska bli av.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.