Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sandberg startar byrå för butiksrådgivning

Publicerad: 6 Februari 2001, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Sandberg Media Synergi och A-com startar Sandberg Instore Branding med affärsidén att erbjuda rådgivning inom medier och varumärken för butik och restaurang.


Byrån ska både kunna skapa merförsäljning och erbjuda strategisk kompetens.

Mannen som ska klara de trollkonsterna heter Hanse Thorslund, som senast

jobbade på Result Ventures och tidigare var marknadschef för Jo-bolaget inom

Arla.

- Vi ska inte bara boka reklam på kundvagnar som de andra. Vi ska kunna se

kundens mål med en butiksaktivitet. Visar det sig vara bättre med event och

demonstration så rekommenderar vi det.

Hanse Thorslund tänker sig att hjälpa kunderna in i butikerna, något som tycks

bli allt svårare.

- Butikskedjorna vill ha större kontroll och tillåter bara ett visst antal

varor inom en kategori och vill inte ha promotion-material i butiken. Det

gäller att ha bra relation med inköparna, det kan ske till exempel genom dr

eller event. Men genom att finnas i många butiker kan en annonsör bygga

varumärke där utan att lägga en krona i tv.

Byrån ska jobba med systemet Bums som ska kunna ge svar på hur höga

kontaktkostnader olika butiksmedier ger.

- Det finns för dålig kunskap om butiksmedierna. De har inga

undersökningsresultat att visa. Det vore också bra om de medier som finns hade

bättre rikstäckning och var mindre fragmentiserade.

Majoriteten av Sandberg Instore Branding ägs av A-com och Sandberg Media

Synergi medan Hanse Thorslund är minoritetsägare. Förutom Hanse Thorslund

börjar även Sven von Haslingen från Mediataktik.

Den enda självständiga butiksbyrån är Mediacom-koncernens Storecom.

- Storecom kommer från mediesidan. Vi kommer från handlarsidan. Vi kan butik

och handel och det spetsar vi med varumärkes och mediekunskap.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.