Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Samsung hittade sitt dragplåster i DN-artikel

Publicerad: 19 Februari 2009, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Anna-Karin Eskilsson, som spelar huvudrollen i en kommande film om Greta Garbo, blir ansiktet utåt för Samsungs vita tv-apparater. "Hela kampanjen har lite av en nextopia-karaktär", säger Karl-Oskar Tjernström, marknadschef på Samsung.


Vet du vem Anna-Karin Eskilsson är? Det visste i varje fall inte Samsungs marknadschef dagen innan ansiktet utåt i deras kommande kampanj för vita tv-apparater skulle bestämmas strax innan jul.

Samsung vill sälja vita tv-apparater. Men en artikel i DN om Anna-Karin, som kämpat med småroller och ströjobb innan hon nu fått drömrollen som Greta Garbo, ändrade det snabbt.

- Jag fängslades av artikeln och hur hon har trott på sig själv som skådespelarska under femton år. Hon är en kvinna med en attityd och en drivkraft som förkroppsligar vad Samsung står för, säger Karl-Oskar Tjernström.

Dagen efter bestämde Samsung sig för att Anna-Karin smäller högre är överanvända kändisar. De fick kontakt med henne på Facebook, och när Anna-Karin reste hem för att träffa sina föräldrar vid nyår gjordes en plåtning.

Filmen som regisseras av Buddy Bregman har premiär först 2010. Men redan i morgon går Samsungs printkampanj upp.

- Hela kampanjen har lite av en nextopia karaktär. Vi tycker att det känns som ett nytt och fräscht grepp att använda en person som står inför sitt genombrott.

Kampanjen för de vita tv-apparaterna riktar sig främst till kvinnor.

- Vi har märkt att kvinnor attraheras mest av de vita tv-apparaternas formspråk som gör tv-apparaten väldigt diskret.

Kampanjen som pågår till vecka 17 går i mode-, skönhets- och livsstilspress samt SvD:s helgbilaga. Reklambyrå är Cab och Starcom är mediebyrå.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.