Gå direkt till textinnehållet

Samhällstidningen Atlas återuppstår

Om två veckor kommer andra numret av samhällstidningen Atlas ut efter två års tystnad. Första numret är ett resultat av att de unga medarbetarna sedan dess gjort tidningen ideellt på sin fritid.

Atlas ägs av en ideell förening som heter Atlas Pappersmakt. Ingen medarbetare

är över 35 år och alla skribenter gör tidningen gratis på sin fritid. Pay offen

till det första numret är

"ett samhällsengagerat kampsportsmagasin". Den redaktionella inriktningen

beskriv av ansvarig utgivare Tarik Saleh som en skildring av "det nya Sverige".

- Atlas är en reaktion på att Sverige har förändrats och att vi tycker att

media fortfarande speglar Sverige som det var tidigare.

Det första numret blir 100 sidor tjockt och riktar sig till en målgrupp på 18

år och uppåt. Planen är ytterligare ett nummer av Atlas i år och målet är att

bli en periodisk skrift med en frekvens på fyra nummer per år.

- Men chansen att det här skulle bli en kommersiell produkt är liten. Vi kan

varken erbjuda en jätteupplaga eller en riktigt bra annonsmiljö och vi vänder

oss till grupper som inte är så köpstarka, säger Tarik Saleh, ansvarig utgivare

för Atlas.

Däremot berättar Tarik Saleh om en stor goodwill för tidningen ute hos företag.

- Vi har fått gott om sponsring på bland annat papper.

Annonsörerna i första numret är utvalda av medarbetarna för att de är

sympatiska. Alla är små annonsörer i stil med skivbutiker. Annonspriset är

15.000 för en helsida fyrfärg. Vad upplagan ligger på vill Tarik Saleh inte

säga, eftersom han anser att de flesta tidningar ljuger om sina upplagor vilket

han inte vill göra. Tidningen distribueras via Interpress och Spray som är en

av huvudinvesterarna i tidningen hjälper till med distributionen.

Atlas startades av Tarik Saleh, dåvarande programledare för samhällsprogrammet

Elbyl. Han fick i uppdrag av Sundbybergs kommun att göra en tidning som skulle

engagera målgruppen 15-25 i lokalpolitiken.

Supertrist, tyckte Tarik Saleh men det fanns pengar i projektet så han

engagerade ett antal gymnasieelever och gjorde tidningen över en sommar. När

hösten kom började Tarik Saleh med nästa runda av Elbyl och tänkte inte mer på

Atlas förrän den första recensionen dök upp i GP,

tätt följd av artiklar i Nöjesguiden och DN där Atlas bland annat beskrevs som

det bästa som kommit ut under året.

- Jag skämdes nästan för att jag inte själv såg potentialen, säger Tarik Saleh.

Chefredaktör för tidningen är Anton Hagwall. Redaktör är Clara Mannheimer och

formgivare Martin Hultman.

Eva Wisten

Publicerad 2000-03-09 11.44Uppdaterad 2015-12-06 17.31

Dela artikeln: