Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Samhall slår tillbaka mot Sveriges Radio

Publicerad: 13 November 2008, 08:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

I maj pekades Samhalls transporter av kyld mat till äldre ut som en miljöbov av SRs program Kaliber, vilket lett till att kommuner sagt upp sina kontrakt med Samhall. Nu har företaget gjort en egen studie - och går på medieoffensiv.


Det var den 18 maj som Sveriges Radios program Kaliber sände inslaget "Hemtjänsten - en otippad miljöbov". Miljöboven i fråga var Samhall och dess kylda mat som levereras från bolagets kök i Sala till äldre i ett 60-tal kommuner.

"Sverige är som bekant ett långt land och pensionärer finns det från norr till söder - vilket innebär att portioner med fiskrullader, kalops och rårakor åker lastbil - i dessa miljömedvetna tider - tusentals mil, varje vecka, året om", berättar Kaliber.

Reportaget har slagit hårt mot Samhalls affärer.

- Vi har sett att debatten ute i kommunerna har påverkats väldigt mycket av det här reportaget. Andra redaktioner har följt upp med uppgifterna om att transporterna är en stor miljöbov, säger Håkan Tenelius, presschef på Samhall.

Några kommuner har redan fattat beslutet att byta, säger han.

- Vi är oroliga att fler ska byta lösning på grund av felaktiga uppgifter.

Senare i dag, torsdag, samlar Samhall journalister på tre ställen i Sverige och presenterar en granskning av det oberoende miljökonsultföretaget Goodpoint. Resultatet ska, enligt Samhall, vara " något helt annat än vad Kaliber hävdade".

Hur kunde ni och Kaliber komma fram till så olika saker?

- Som jag har förstått det så gjorde aldrig Kaliber någon undersökning. Man bara utgick från att landsvägstransporten var en större miljöbov än alternativen. Kaliber hänvisar inte till några konkreta fakta, men den som sköter transporterna redovisar sina koldioxidutsläpp. Det hade bara krävts ett telefonsamtal, säger Håkan Tenelius.

Hur har ni jobbat för att vända mediebilden?

- Vi har framför allt jobbat med att informera kommunerna. Men vi kände att om vi ska få genomslag i media så måste vi göra en oberoende undersökning.

Hur många journalister kommer?

- Det vet jag inte. Vi har pressträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Debatten har varit häftigare i Västsverige och Skåne så jag tror på större uppslutning där. Men det är svårt, vi är part i målet och gör ingen hemlighet i att vi vill att kommunerna ska köpa mat av Samhall.

Dagens Media har sökt Sanna Klinghoffer, producent för Kaliber.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.