Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Samarbete ska ge NRJ och MTG nya storannonsörer

Publicerad: 2 Oktober 2001, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Med samarbetet "The Radio Solution" vill NRJ och MTG Radio tillsammans slå ett slag för radion som medium. Stora varumärkesannonsörer ska fås att annonsera rikstäckande i NRJs 21 stationer och MTGs 25 Rix FM-stationer och två Power-stationer. (Uppdaterad)


Storannonsörer utan radioerfarenhet får räkna med besök från en gemensam

säljdelegation som ska visa upp "The Radio Solution".

Annonsörerna har sedan tidigare kunnat köpa rikstäckande utrymme i de 48 NRJ-

och MTG-stationerna. Det nya är att NRJ och MTG gör ett gemensamt försök att

dra in nya annonsörer i radion. Syftet är att få annonsörerna att testa radio.

NRJ och MTG vänder sig till de 200 största annonsörerna, som inte provat radio.

- Tillsammans får vi en räckvidd på 1,4 miljoner dagliga lyssnare och slår till

exempel Kanal 5. Vi har skapat ett alternativ för de stora märkesannonsörerna,

säger Susanna Bervå, vd för MTG Radio.

Ingen på NRJ eller MTG vill kännas vid tanken att samarbetet skulle vara ett

sätt att konkurrera med Radiobokningen som säljer på Fria Media och

Bonnier-stationerna Mix Megapol och Vinyl.

- Vi samarbetar inte för att konkurrera med Radiobokningen och SBS (Radio City

+ Rockklassiker). Vi vill stimulera radio-mediet genom att visa upp ett

kraftfullt alternativ, säger Jay Supovitz, Nordenchef för NRJ.

The Radio Solution är inte ett annonspaket utan ett löst försäljningssamarbete.

De två radionätverkens försäljningsavdelningar ska kunna agera lika

självständigt som förut.

Parterna bedyrar att samarbetet inte är ett sätt att få upp de erkänt låga

annonspriserna i radion.

NRJ och MTG vill inte prata pris, och någon prislista för det gemensamma

erbjudandet finns inte. Parterna antyder att det finns tankar på att koppla

försäljningen till någon form av kampanjuppföljning, dock utan att precisera

hur det ska gå till.

Rolf van den Brink

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.