Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Säljyra för tv-bolaget RPC i Cannes

Publicerad: 19 April 2007, 11:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

RPC som utvecklat lek- och lärformatet, Chilli Magasin, korkar upp champagnen i Cannes, efter att ha sålt in formatet till Kina, alla arabstater och en av Sveriges fem största kanaler.


Chili är en 3-dimensionell drake som ska få barn att leka och lära. Tv-upplevelsen är tätt kopplad till internet och RPCs marknadsansvarige, Claes Isacsson, drar sig inte för att kalla formatet revolutionerande.

- Formatet är utvecklat för MTV-generationens ungar. De blir snabbt uttråkad men draken Chilli håller deras intresse genom att aktivera dem.

Han nämner ett exempel där en basketboll släpps från hög höjd och hur sekvensen pausar mitt i. Draken Chilli frågar tittarna vad de tror ska hända, exploderar bollen, studsar den eller far ner i marken? Ungarna röstar via datorn eller telefonen och efter 30-sekunder fortsätter sekvensen och röstresultaten redovisas. RPC har också utvecklat flera spel för konsol och PC som integreras med tv-sändningen där barn kan tävla mot varandra i direktsändning.

- Vi säljer hela paketet, en fullständigt interaktiv plattform, säger Claes Isacsson.

Kontrakt är skrivna för Kina och alla Arabstater och RPC fört också långt gångna förhandlingar med en svensk tv-kanal.

- Det är en av big five och vi är i stort sett överens. Kontraktet ska skrivas på i maj och programmet börjar rulla i höst.

Hur mycket är de här kontrakten värda?

- Det vill jag helst inte uttala mig om.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.