Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Säljbolagen sparkar folk - "en tvär inbromsning"

Publicerad: 21 November 2008, 05:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Den tidigare glödheta arbetsmarknaden för mediesäljare har tvärstannat. Nu kickas säljare av både medier och säljbolag. "Vi måste sparka fyra personer" säger, Rickard Sterner, vd på Annonsservice.


I flera år har marknaden för mediesäljare blomstrat. Både medier och säljbolag har vittnat om svårigheten att få tag på kvalificerat folk. Mediesäljarnas löner har skjutit i höjden. Men finanskrisen, med lågkonjunktur och nedskrivna annonsprognoser som följd, riskerar att bli en rejäl kalldusch för säljkåren.

• Lunarstorm och Bilddagbokens ägare Waytts egna säljbolag tvingades nyligen till nedskärningar. Enligt uppgift till Dagens Media rörde det sig om tre säljare som fick sparken på grund av arbetsbrist. • SvD, som under Q3 gjorde en rörelseförlust på 20 miljoner kronor, erbjuder säljare över 62 år avtalspension, 70 procent av lönen fram till den ordinarie personen. • Göteborgsposten ska göra sig av med 20 tjänster. Hur många av dessa som är på sälj- marknadsavdelningen är inte bestämt. • Dagens PS ska sänka sina kostnader med 30 procent och sparkade bland annat en säljare.

Nu drabbas även säljbolagen. Annonsservice, vars storkund Dagens Industri upplever tuffa tider, måste initialt göra sig av med fyra säljare.

- Men det kommer inte att stanna där. Det är stor oro på marknaden för tillfället och det är svårt att säga var vi landar, säger vdn Rickard Sterner.

Enligt honom är det främst annonseringen inom rekrytering, bil, bank och finans och fastigheter som viker. Dessutom har Bonnier, och flera andra förlag, infört anställningsstopp, vilket slår hårt mot Annonsservice.

- Det har skett en tvär inbromsning på de uppdrag vi har inom platsannonsering, till exempel för Dagens Industri, säger Rickard Sterner.

Även det digitala säljbolaget Hi Media tvingas nu att banta säljkåren och har bland annat stängt en avdelning i Göteborg.

- Vi tajtar till organisationen eftersom vi väntar oss några tuffare år, säger vdn Ola Bengtsson, som räknar med att en handfull personer kommer att få gå innan året är slut.

- Vi går från 65 till 58-60 personer.

Men trots nedskärningarna ser Ola Bengtsson stora möjligheter i lågkonjunkturen, bland annat genom att fler medier väljer att outsourca sin säljverksamhet.

- Vi står inte inför en katastrof. Nu är inte tiden att kasta sig in i nya samarbeten, men det är en bra tid för att hitta nya affärer och skapa grunden till nya marknadssamarbeten.

Henri Brännström styrelseordförande och ägare i Annonsdax, med säljuppdrag för Metro, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, kallar situationen på marknaden för "exceptionell".

- Men jag vågar inte uttala mig om hur vi påverkas framöver. Hittills har vi inte märkt någon skillnad, säger han.

Annonsdax planerar, enligt vdn Magnus Enbacka, i nuläget inga personalneddragningar. Tidigare i år tvingades man dock lägga ned kontoren i Malmö och Göteborg efter att Schibsted lagt ner Punkt SE.

Martin Gellerstedt, vd på nystartade Black Pope Media, som säljer rese- och nöjesannonser i Expressen och City, ser en ökad pessimism bland mediesäljare och annonschefer. Men det egna företaget växer fortfarande. När verksamheten började i början av året hade företaget tolv medarbetare, nu är de snart 20.

- Om vi hade funnits längre skulle vi säkerligen ha drabbats hårdare av konjunkturen, men nu är det nya affärer hela tiden. Rese- och nöjesannonser påverkas dessutom mindre än försäljningen av plats- och varumärkesannonser, säger Martin Gellerstedt.

Tomas Kvist, delägare i rekryteringsbyrån för mediesäljare, Dahlström o Kvist säger att kundmötena låter annorlunda i dag än för bara några månader sedan.

- Man måste föra en annan diskussion men rent konkret har vi inte märkt av krisen ännu.

Tomas Kvist tror dock att säljarna blir än mer viktiga i dåliga tider och att många företag därför väljer andra saker att skära ned på.

- Många ser över sitt hus nu och är mer måna än tidigare om att ha rätt folk på rätt plats.

Erik Haglöf, vd för rekryteringsföretaget Bohmans, säger att efterfrågan på säljare mattats något.

- De företag som hade sin expansiva kostym på sig när konjunkturen vänder måste nu krympa sina organisationer.

Bohmans har ännu inte märkt av krisen men Erik Haglöf säger att det finns en oro marknaden och att bolagets uppdragsgivare har många frågor.

Prenumerera på Dagens Media! Klicka här! - Det är ju inte en slump att journalister ringer och frågar om det här. Bilannonseringen har redan dykt och fler kommer att få det jobbigt framöver.

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 20, 2008, i en något annorlunda version.

Efter att artikeln publicerats på Dagensmedia.se vill Svenska Dagbladets informationschef Björn Hygstedt göra följande förtydligande:

"Syftet med att erbjuda folk denna form av pension är inte alls explicit att skära ner i säljkåren. Eftersom vi inte vill gå ut med riktade erbjudanden kommer några 62+ i säljkåren med i avtalspensionspaketet. Det handlar inte alls om att rationalisera i säljet, vilket man kan förledas att tro när man läser artikeln. SvD söker just nu två säljare."

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.