Gå direkt till textinnehållet

Säljbolag snyltar på publicisternas rykte

Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales, och Johan Åsén, product director på Schibsted.

Foto: Montage

Säljbolag köper annonsutrymme hos publicister via programmatic och presenterar erbjudandet som ett samarbete, vilket sticker i ögonen på både Bonnier och Schibsted

I mitten av november skrev Dagens Media om adtechbolaget Socius som just klivit in på den svenska marknaden. 

Socius nämnde Schibsted och Bonnier bland svenska publicist-sajter som deras kunder kunde annonsera på.

Detta fick Schibsteds product director Johan Åsén att reagera, eftersom Socius inte är en godkänd köpare hos mediehuset.

Han ser en trend i att säljbolag försöker kapitalisera på mediehusens varumärken.

– De utnyttjar en marknad i stor förändring genom att skapa egna erbjudanden ovanpå våra, säger Johan Åsén, som menar att stora som små aktörer när den här affärsidén.

Dilem Güler som är affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales delar Johan Åséns åsikt.

- Det har varit ett problem sedan starten av programmatic att säljbolag hävdar samarbeten med publicister när de i själva verket handlar på öppna börsen, säger hon.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 48, där publicisterna utvecklar problematiken och Socius ger sin syn på saken. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-12-03 08.47Uppdaterad 2018-12-03 08.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: