Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Säljaruppror på NRJ

Publicerad: 5 December 2000, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Radionätverket NRJ införde i våras ett nytt lönesystem som skulle ge enhetliga löner för de lokala säljarna. Lönesystemet och sättet det infördes på fick säljkåren och rasa och uppgifter från flera källor tyder på att så många som 40 säljare kan ha slutat på NRJ under året.


- Åtta av tio toppsäljare, totalt 35-40 säljare, har slutat under året,

berättar Per Andersson, före detta säljare på NRJ i Dalarna.

- Allting var toppen och vi visade jättebra resultat. Sedan ville de införa ett

lönesystem som var komplicerat och innebar stora förluster för de duktigaste

säljarna.

Men det var inte bara sämre lön som fick Per Andersson att säga upp sig i

september.

- Det var också ledningens attityd. Vi ställdes inför ett ultimatum utan att

ens ha förhandlat. Acceptera avtalet eller säg upp dig själv, sa de. När jag

blev erbjuden ett nytt jobb, tvekade jag inte att säga upp mig.

Den nytillsatte försäljningschefen anses av flera vara orsaken till problemen.

Per Andersson är inte bara negativ .

- Han är en jätteduktig säljare, men besitter ingen social kompetens.

En före detta Stockholmssäljare berättar:

- Försäljningschefen hotade med att ge oss sparken om vi inte accepterade de

nya villkoren. När vi sa att han saknade juridiskt stöd, sa han att han skulle

skaffa det.

Stockholmssäljaren och en kollega uppsökte NRJs Nordenchef Jay Supovitz.

- Han lyssnade, men sa att han stödde försäljningsdirektören fullt ut och att

han inte brydde sig om folk ville sluta. Ingen var oersättningsbar.

NRJ-säljaren anlitade en privat jurist för att kräva avgångsvederlag. En av

NRJs mer erfarna säljare berättar:

- Det nya lönesystem kom i maj och skulle gälla omedelbart. Det tyckte inte vi.

Som säljledare skulle jag få mindre lön än en nyanställd utan säljerfarenhet.

Säljledaren skickade med andra missnöjda en protest till Jay Supovitz och

försäljningschefen.

- Vi fick tillbaka ett besked om att acceptera avtalet, säga upp oss eller bli

uppsagda. Efter mycket trassel gick vi till facket. Jag ringde till Jay

(Supovitz) och berättade vad jag tyckte om försäljningschefen. Det gjorde bara

saken värre. Försäljningschefen ringde upp och sa han inte ville veta av att

någon liten lokal säljare ringde till den nordiska chefen och skvallrade. Jag

fick inte längre vara säljledare. Men det var inte svårt att hitta ett nytt

jobb med dubbelt så mycket betalt.

Tomas Svartling, ombudsman på SIF Dalarna skötte förhandlingarna med NRJ.

- Vi kom inte överens. Avtalen innebar lönesänkningar. Och det var inga skyhöga

löner från början, säger han.

- NRJ hade för röriga löner och ville ändra utan att förhandla. Det blev många

tuffa ord och vissa anställda blev extra utsatta.

SIF framförde skadeståndskrav från medlemmar som känt sig kränkta.

- NRJ förstår inte arbetsmarknadslagarna, säger Tomas Svartling.

Från samtal med några säljare som jobbar på NRJ idag, tycks tonen på jobbet ha

hårdnat. Ledningen kräver kontroll.

- Stämningen är diktatorisk. Fruktansvärt mycket rapporter ska skrivas varje

dag. Alla besök vi gör ska rapporteras, berättar en NRJ-säljare.

En annan misstänker att telefonsamtalen kontrolleras. Ytterligare en anställd

berättar att hälften av säljarna i den norra säljavdelningen lämnat jobbet

senaste veckorna. Efter att Dagens Media har börjat granska förhållandena på

NRJ, ska de anställda via ett e-postbrev ha förbjudits att prata med pressen,

en ganska märklig åtgärd på ett medieföretag.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.