Salesforce: ”De som vill ligga i framkant satsar på röststyrt 2019”

Lotta Laurin är marknadschef på Saleasforce

Foto: Janne Næss

I år kommer blir det viktigare än någonsin att leverera en personlig kundupplevelse för att nå konsumenterna - att förstå och kunna förutspå vad de redan vet, önskar sig och kräver, menar Salesforce marknadschef Lotta Laurin.

För att kunna uppnå detta måste AI och röststyrning få en mer central roll i den dagliga dialogen. Samtidigt måste vi värna om transparensen mot konsumenten och hitta balans mellan vad ny teknik kan åstadkomma och hur det påverkar konsumentens integritet. För att bli framgångsrik måste marknadsavdelningen ta en central roll och aktivt driva igenom sin agenda.

 Röststyrd teknologi tar kommandot

Tack vare framsteg inom AI, röstigenkänning och ökningen av antalet smarta röstassistenter, som Apples Siri och Google Assistant, tar röststyrd teknologi över kommandot. Redan år 2020 förväntas hela 50 procent av alla sökningar vara röststyrda, enligt comScore.

Vår senaste rapport State of Marketing visar att 38 procent av alla nordiska marknadsförare redan använder smarta röstassistenter i sitt arbete. Samtidigt ser vi också att 72 procent av alla företag i Europa, Mellanösterna och Afrika (EMEA) använder eller planerar att använda röstassistenter som marknadskanal under 2019.

Utvecklingen är tydlig  

Företag som vill ligga i framkant satsar på röststyrd teknologi under 2019. Och det finns flera vinster för den snabbfotade. Röststyrning kommer att öka produktivitet inom den egna verksamheten och leda till stora möjligheter att ytterligare personalisera konsumentens upplevelser. Att samtala är trots allt något som kommer naturligt för oss alla.

Artificiell intelligens fortsätter att leda vägen

AI har det diskuterats mycket om under de senaste åren och vår rapport avslöjar att marknadsförare i allt större utsträckning vänder sig till AI för kunna personalisera sina budskap. Andelen marknadsförare som använder AI har ökat med hela 45 procent sedan 2017. I år handlar det inte längre om att experimentera med artificiell intelligens utan istället omsätta det till handling. Det är nu vi ska dra nytta av fördelarna med AI och på mätbara sätt påvisa effekten.

 Marknadsföring får en mer central roll 

Den fjärde industriella revolutionen har påverkat många branscher, företag och roller. I centrum hittar vi en allt mer informerad och krävande konsument. Här spelar marknadsförare en avgörande roll i hantera hela kundresan med sin unika förståelse för konsumentens beteenden och behov. I vår senaste rapport ser vi att nästan hälften av alla företag (45 procent) anser att det är just marknadsavdelningen som driver kundupplevelsen framåt och genom hela affären. Här finns det enorma möjligheter för verksamheter som låter marknadschefen ta en större plats i ledningsrummet - vilket alla bör sträva efter under 2019.

Förutsättningarna finns där för att avancera ännu mer under 2019 genom att effektivisera och ytterligare personalisera dialogen med konsumenten. Tekniken är här, kunskapen finns och erfarenheterna från det gångna året ger oss ett försprång som vi nu kan omsätta till handling. Företag som på allvar omfamnat den nya teknologin och tagit sig från experiment till handling kommer att utmärka sig på marknaden.

Lotta Laurin, marknadschef, Salesforce

Publicerad 2019-01-07 13.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: