Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Säkerhetsföretag skickaranonyma insidertips

Publicerad: 1 September 2008, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:41

Säkerhetsföretaget Retail Response har ett problem. Deras tjänster är så bra att företag som jobbar med dem håller det hemligt för konkurrenterna. Reklambyrån Mecka har hittat lösningen - att skicka anonyma insidertips.


Anonymt tips om Retail Response. Under hösten gör Retail Response, som jobbar med att minska svinnet i detaljhandeln, ett dr-utskick till ett antal chefer inom detaljhandeln. Utskicket ger sken av att vara ett brev som en anonym tipsare har hittat i en konkurrents dokumentförstörare.

- Idén uppkom när Retail Response berättade att flera kunder undviker att nämna att de jobbar med dem, eftersom de ser samarbetet som en konkurrensfördel som bidragit till förbättrad lönsamhet, säger Pontus Caresten, copy på Mecka.

Utskicket består av ett till hälften förstört brev från Retail Response till en fiktiv konkurrent inom mottagarens bransch. Det är ett uppföljningsbrev från ett första möte mellan konkurrenten och Retail Response. Brevet är skickat i ett brunt kuvert med handskriven adress och frimärke.

- Brevet ska vara en dörröppnare som väcker intresse. En vd i ett detaljhandelsföretag får hela tiden säljbrev med syfte att få till ett möte.

Någon dag efter det första brevet får mottagaren ett nytt brev med ett avslöjande och en broschyr från Retail Response. Det brevet följs upp med säljsamtal. Mecka har även gjort en annonskampanj för branschpress med samma tema: "Våra trognaste kunder rekommenderar aldrig oss. Vi förstår varför."

Arbetsgrupp Mecka Projektledare: Mats AlfredssonAD: Tina NybergCopy: Pontus CarestenOriginal: Daniel SheerinProduktionsledare; Martin Johansson

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.