Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sagan om ringen-kampanj ska krascha AOL-server

Publicerad: 19 December 2001, 12:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

En kampanj för filmmusiken till Sagan om ringen, drar nytta av Tolkiens dedikerade skara av fans för att krascha internetoperatörens AOLs server. Fansajter världen över uppmanar idag sina medlemmar att besöka filmmusiksajten som ligger hos AOL (America Online).


De tre Sagan om ringen-filmerna har en marknadsföringsbudget på nära en miljard kronor över hela världen. Förutom den traditionella marknadsföringen i print och tv samt mångmiljonfesten i Cannes, har internet varit det viktigaste mediet för att blidka den extremt kunniga kärnan av Tolkienfans.

Strategin har varit att samarbeta med de inofficiella Sagan om ringen-sajterna som startats av fans och i många fall har upp till 60.000 unika besökare i månaden. Det går emot praxis för filmbolagen, som normalt brukar stänga ner fansajter med hänvisning till rätten till namnet. Amerikanska webbyrån Electric Artists har gått ut med en uppmaning till 35 av de 400 största Tolkienfansajterna, där besökarna uppmanas gå in på filmmusiksajten och skicka ett kort till alla de känner någon gång under onsdagen.

- Vi ska krascha AOLs server. De säger att den har så mycket bandbredd att den aldrig gått ner, säger Raul Gonzalez, kundansvarig projektledare på Electric Artists och fortsätter:

- Motivationen för Tolkien-fansen är ett sätt att fira premiären av filmen som baseras på de böcker de studerat hela sitt liv: att miljoner människor världen över kommer att ha bilderna av Sagan om ringen-karaktärerna uppe på skärmen samtidigt som filmmusiken spelas.

I Sverige marknadsförs Sagan om ringen av SF i TV4, dagspress och utomhus.

- När vi valde medier utgick vi från att filmen kommer att visas överallt i hela landet och även den primära målgruppen som är kvinnor och män mellan 15 och 45 år, berättar Eva Svendenius, chef över biografindustrin på SF.

Enligt Eva Svendenius skiljer sig dagspressannonseringen inför Sagan om ringen från den som är vanlig inför andra filmer.

- Vanligtvis börjar vi marknadsföra en ny film ungefär tio dagar före premiären, men med Sagan om ringen började vi redan en månad innan för att tala om när biljetter skulle släppas, säger Eva Svendenius.

Målet med kampanjen är att en miljon människor ska se filmen i Sverige. Enligt Eva Svendenius är filmen om Harry Potter både konkurrent och draghjälp.

- Jag tror att biotittandet blir högre generellt om det går många bra filmer på samtidigt, eftersom biobesökarna då får mersmak för film. Däremot är tror jag att Harry Potter lockar fler yngre tittare, säger Eva Svendenius.

Ända sedan regissören Peter Jackson påbörjade inspelningen av tremiljardersprojektet Sagan om ringen 1998, har bokens allra mest inbitna fans involverats i skapandet. För att säkra filmernas framgång var arbetsgruppen tvungna att få den att falla i god jord hos Tolkienfansen, en grupp som studerar böckerna som om de vore historia, ofta talar både Quenia och Sindarin (de två språk Tolkien konstruerat) och som knappast är vänligt inställda till de som försöker göra populärkultur av Sagan om ringen. Till och med beslut om vilka skådespelare som skulle få vilken roll har diskuterats med Sagan om ringen-sällskapen på nätet. Alla har godkänts, utom Liv Tyler som tillsattes för rollen som älvan Arwen.

Den officiella sajten lordoftherings.net har dragit mer än 3,4 miljoner besökare sedan januari 2001. Biljetterna till filmpremiären sålde slut på en och en halv timme i New York.

Svenska byråer

Mediebyrå: Initiative Universal (tv)

Utomhusreklam: Clear Channel

Reklambyrå: Annons & Reklam

Webbyrå: SF Bio

Eva Wisten

Malin Jöud

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.