Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Säg "tschiiis" med Arla

Publicerad: 17 Februari 2009, 04:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Arlas Keso har fått ovanligt mycket uppmärksamhet i år. Varumärket gjorde sin första större kampanj på länge - som sen mötte kritik. Rubriken "Kååttitsch schiiis" få nu ett litet extra "t" när mejerijätten drar igång nästa kampanjsteg - en röstigenkänningstävling på webben.


I slutet av januari inledde Arla en kampanj för sin gamla trotjänare Keso, som ska rulla i vår. Waters Widgren TBWA står för koncept och reklam.

- Vi ville lyfta varumärket, som fyllde 50 år i fjol. Det börjar dyka upp konkurrenter i hyllan och vi vill berätta att Keso inte är en produkt utan ett varumärke. Produkten heter cottage cheese och Keso är det populäraste varumärket, säger Hanna Skuncke, produktchef för Keso på Arla Foods.

Förra veckan kompletterades Keso-kampanjen med annonser som presenterar produktkategorin cottage cheese med rubriken "Kååttitsch schiiis", som ska förklara uttalet. Det har stött på kritik från bland annat engelsklärare, som tyckte att fonetiska texten var missvisande.

- Vi ville skoja och väcka lite uppmärksamhet - och det har vi ju lyckats med. De andra annonserna ringde ingen om. Vi har diskuterat saken och lägger nu till ett t i annonserna som kommer den här veckan, säger Hanna Skuncke.

Den nya printomgången syns i Aftonbladet, Expressen och Metro. Den ska driva trafik till Arlas kampanjsajt för Keso, som lanseras i veckan. På sajten kan besökarna tävla om vem som säger cottage cheese med bäst uttal. Byråerna Swiff, Gimlet och Werk står bakom sajten.

- Vi tror att vi är först ut någonsin med att använda röstigenkänning i en kampanj. Sajten drar igång datorns mikrofon. Man tävla direkt eller öva med en lärare som man härmar, säger Hanna Skuncke.

Deltagarna får även föreslå ett svenskt namn på cottage cheese och motivera det. Tävlingen pågår till slutet av mars. Första pris är en weekend på Selma Lagerlöf Spa. Den kommunikativa målgruppen är främst hälsomedvetna kvinnor.

Arbetsgrupp på WW/TBWA:Enis Püpülek - ADJohannes Ivarsson - CopyMåns Ulvestam - Web DirectorFredrik Holmberg - FormgivareYlva Windolf - ProduktionsledareNiclas Norström - PlannerPer Olholt - Projektledare

Swiff/Gimlet: Johan Lopes - Technical Director, Johan Lindqvist - Flash Developer, Nils Centerbo - Producer

Werk: Armin Osmancevic - Art Direction/Design

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.