Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Saatchi lämnar Swedbank för Citibank

Publicerad: 14 Januari 2009, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Uppstickaren Citibank tar över storbanken Swedbanks reklambyrå Saatchi & Saatchi. "Det är en väldigt kreativ byrå som gjort bra saker för sina kunder", säger Bo Sundberg, marknads- och försäljningsdirektör på Citibank.


Som Dagens Media tidigare har berättat hänger Swedbanks alla kommunikationsbyråer löst.

Nu har Saatchi & Saatchi, som har varit Swedbanks reklambyrå, hittat en ny bankkund i uppstickaren Citibank.

- Vi har fört diskussioner med Saatchi & Saatchi under en lång tid vilket har lett till att de har sagt upp kontraktet med Swedbank, säger Bo Sundberg.

Nu blir Saatchi & Saatchi Citibanks huvudbyrå. Därmed tappar Helsingborgsbyrån Hilanders uppdraget.

- Vi är väldigt nöjda med det jobb Hilanders har gjort för oss. Vi har gått från 60.000 till nära 300.000 kunder, vilket inte hade gått utan bra kommunikation, säger Bo Sundberg.

Citibanks positionering, som ett komplement till kundens vanliga bank, ska ligga fast även i framtiden.

Bo Sundberg betonar den kreativa höjden när han motiverar valet av Saatchi & Saatchi, och nämner bland annat den uppmärksammade kist-kampanjen för Läkare utan gränser som exempel.

- Sedan gillar vi att de inte har någon produktion internt på byrån, vilket gör dem mer flexibla. De behöver inte tänka på att skapa tillräckligt med arbete för den egna ateljen, säger han.

Citibank har under de senaste åren kommunicerat under parollen "Byt inte bank, skaffa en till". Men hur byråbytet kommer att påverka kommunikationen är i dagsläget oklart.

- Vi kommer att fortsätta att vara ute och synas, men exakt vilket typ av kommunikation vi ska göra kan jag inte säga nu.

Tobias Wagner, kommunikationsdirektör på Swedbank, säger att man inte har gjort klart med en ny huvudbyrå.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.