Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Saabs varumärkesarbete lockar till återköp

Publicerad: 2 maj 2002, 07:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

Saabs varumärkesprojekt Saab Unlimited stärker relationen till sina befintliga kunder. Fyra av fem kunder köper Saab igen. Det visar en rapport av analysföretaget Vroom.


Enligt rapporten valde 79 procent av de Saab-ägare som köpte sin förra bil ny och som bytte bil under första kvartalet 2002 att köpa en Saab igen. Saab relaterar resultatet bland annat till sitt arbete med Saab Unlimited.

- I första hand handlar det förstås om att kunderna är nöjda med bilen. Men nummer två är kundomhändertagandet och inom det området jobbar vi allra mest med Saab Unlimited-projektet, säger Torbjörn Olsson, vd Saab Opel Sverige.

Enligt Torbjörn Olsson är reslutatet i Vrooms rapport det bästa någonsin.

- Vi förbättrar oss ständigt men dessa siffror ligger i topp, säger han.

Saab Unlimited är samlingsnamnet på Saab Opel Sveriges formaliserade arbete inom tre områden:

* Detaljisterna, som bland annat utformar sina lokaler enhetligt och ska ha "hallvärdar" anställda för att möta kunderna.

* Marknadsföringen/försäljningen, som förändras bland annat genom att omfördela resurser från varumärkesbyggande annonsering i breda medier till event.

* Kundrelationerna, som utvecklas bland annat i ett delprojekt kallat Saab Direkt, där bilföretaget ska ringa samtliga Saab-kunder som köpt bil eller gjort ett verkstadsjobb.

Saab Unlimited startade 2001.

Rapporten är framtagen av Vroom som analyserar Vägverkets statistik över nyregistreringar av bilar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev