Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Saabs infochef stoppar JKLs konsultdränage

Publicerad: 18 Januari 2007, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Regeringsskiftet har lett till stora luckor i bemanningen hos JKL, men nu börjar de fyllas igen. JKLs senaste rekrytering är en tung informationschef från bilbranschen.


På senare tid har JKL tappat flera tunga namn, däribland Dan Ericsson som blev statssekreterare i finansdepartementet, Tove Lifvendahl, kommunikationschef i Svenskt Näringsliv, Pär Henriksson, kommunikationschef för moderaterna och Jon Åsberg, chefredaktör för Affärsvärlden.

Utöver dessa har minst två konsulter med flerårig erfarenhet lämnat byrån. JKL vill inte uppge exakt hur många som går ut och in från byrån.

- Vi är vana vid att folk går mellan konsulttillvaron och näringslivet och politiken. Det är bara bra, säger Åsa Jamal, chef för JKLs stockholmskontor.

Göran Perssons förra presschef Anna Helsén har börjat på JKL, liksom Anna Grönlund Krantz, tidigare riksdagsledamot för folkpartiet. Från regeringskansliet kommer också Maria Danielsson, som jobbat som politiskt sakkunnig inom statsrådsberedningen.

- Vi har också under vintern rekryterat ett antal juniorer, bland annat från Handelshögskolan, och vi har alltid ögonen öppna efter duktigt folk, säger Åsa Jamal.

Den senaste riktigt seniora rekryteringen är biljätten General Motors och därmed Saabs informationschef Örjan Åslund, som i mars återvänder till JKL efter sex års frånvaro.

- Jag älskar kommunikation och på JKL finns en massa människor som brinner för kommunikation. När du sitter ute på ett företag blir du lite ensam ur den aspekten, säger Örjan Åslund.

På JKL ska Örjan Åslund framför allt jobba med företagskommunikation, men förmodligen även snudda vid Public Affairs och finansiell kommunikation, som är byråns övriga två specialiteter.

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.