Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Saab släpper miljöbil i tv

Publicerad: 1 mars 2007, 14:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

I helgen presenterar Saab sin nya etanolbil på Geneve-salongen. Tv-kampanjen startar i mitten av nästa vecka på temat: Släpp loss naturens krafter.


Lanseringen av Saabs nya modell Biopower 9-3 innebär att Saab är det enda bilmärket med ett helt modellprogram av etanolbilar. Med de ekonomiska förmåner som kommer med användningen av miljöbilar är tjänstemarknaden en viktig målgrupp, säger Pelle Holm, projektledare på Lowe Brindfors, som står bakom reklamkampanjen.

Släpp loss naturens krafter, är temat i reklamfilmen som börjar visas i mitten av nästa vecka på bio och i tv. Camp David har producerat med Adam Berg som regissör.

- Vi dramatiserar budskapet med hjälp av djur och natur. Man får bland annat se en fastkedjad hund och en inspärrad val och vatten som släpps ut i frihet, säger Pelle Holm.

Saabs större modell 9-5 Biopower är redan Europas mest sålda flexifuel-bil enligt biltillverkaren. När Saab nu även inför Biopower i 9-3-serien innebär det att man breddar kundkretsen ytterligare. Den aktuella tv-kampanjen kommer även att backas upp med annonser i dagspress och banners på nätet.

Arbetsgrupp på Lowe Brindfors: Magnus Wretblad, creative director; Rickard Villard, art director; Martin Bartholf, copywriter, Mark Baughen, byråproducent; Peter Preisler/Tina Jarlerud, projektledare; Stefan Falk, producent; Mattias Montero, ansvarig fotograf. Musik: Erik Althoff , sångerska Frida Örn. Ljudmix: Houseworks Stockholm.

Lotta Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.