Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Saab blir mer självständigt

Publicerad: 6 Februari 2009, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

GM stuvar om sina försäljnings- och marknadsavdelningar i Europa. Saab, och de andra bilmärkena, ska nu få större inflytande över sina egna marknadsstrategier. Samtidigt drar Saab i Sverige ned på marknadsföringen.


Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonsson får nu ansvaret för kommunikationen och försäljningen i Europa.

Jan-Åke Jonsson säger till tidningen Automotive News Europe att förändringen ger Saab möjlighet att snabbare reagera på hur marknaden utvecklas.

-Vi behöver inte längre arbeta mot så många olika nivåer, och kan fokusera mer på vårt eget varumärke, säger han.

Hans Turemark, marknadsdirektör på GM Norden, säger till Dagensmedia.se att kommunikationen i dagsläget är lokalanpassad.

- Man gör en översyn av strukturen nu men det är inget som är helt klart. Redan i dag har vi ett intimt samarbete med Saab i och med att Sverige är en stor marknad, säger han.

Hur ser din mediebudget ut 2009 jämfört med 2008?

- I år lägger vi nog mindre på mindre på media. Men jag kan inte säga exakt.

Är det någon mediekanal som ni drar ned mer på än andra?

- Nej, inte egentligen. Men vi försöker hålla ångan uppe på digitalt.

Även GM:s bilmärken Chevrolet och Opel påverkas av förändringarna.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.