Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Saab avbokar tung printkampanj

Publicerad: 7 Juni 1999, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Saab, som har gått mycket tungt och länge i en lång rad olika magasin, stryper den annonseringen för att helt upphöra under augusti. Enligt Saab är anledningen att bilföretaget vill varva profilannonseringen med utbudannonsering.


Saab har bokat av sin senaste printkampanj på temat "Saab VS". Det innebär att

många annonsinföranden i en rad olika magasin och morgonpressen har bokats av.

Detta har föranlett spekulationer att Saab snabbt vill spara pengar för att

kompensera för de bilar i 9000-serien som har behövt återkallas på grund av

tekniska problem. Men något sådant samband finns inte, enligt Ola Karlson, som

ansvarar för marknadskommunikationen på Saab personbilar.

- Vi minskar på den strategiska annonseringen till förmån för taktisk

annonsering med mer utbudsannonsering.

Anledningen till Saabs minskade annonsering är alltså att bilföretaget hellre

vill sälja än profilera bilmodeller.

- Men vi kommer tillbaka med vår printkampanj till hösten, säger Olle Karlsson.

Saabs medierådgivare, Ulf Sandberg på Sandberg Media Synergi, vill inte

kommentera Saabs tillbakadragning av annonser i pressen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.