tisdag21 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så tycker mediebyråerna om Idol-premiären

Publicerad: 4 september 2008, 09:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41

Dagens Media frågade några tv-chefer på mediebyråerna om vad de tycker om årets Idol-premiär.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se

HW

Henrik Widell


Daniel Lundin, tv-chef på OMD, konstaterar att premiären kändes stabil.

- Stommen är densamma vilket ger en bra bas att stå på - och programmet fick ju löpsedlar redan i dag på Aftonbladet, efter något jättebråk, säger Daniel Lundin.

Blir Idol lika starkt i år som tidigare år?

- Det hänger en del på juryn och det kommer att tar ett tag för dem att sätta sin prägel på programmet. TV4 lägger ju en bombmatta med Idol nu under audition-turnén och där tror jag att juryn kommer att branda sig självt ordenligt.

Är nya juryn lika bra som den gamla?

- Jag tycker väl att de håller sig mer till ämnet och är mer sakliga än den förra juryn som kunde säga taskiga saker och vara elaka. Den nya juryn spelar mer på det de söker efter, nämligen talanger.

Är det odelat positivt - Idol bygger väl en del på att juryn ska vara taskig?

- Jag tror att det är positivt. Förr var juryn nästan större än programmet.

Daniel Saberski, tv-chef Mindshare, är också positiv till den nya juryn:

- Det är fortfarande en hård jury, fast de är hårda på ett bra sätt. De är inte bara elaka. Förut kunde det kännas lite pajigt, nästan krystat elakt. Jag tycker också att juryn presenterades på ett bra sätt i första programmet.

Daniel Saberski konstaterar att Idol är otroligt viktigt för att TV4 ska kunna samla en stor mängd tittare i de unga, kommersiellt viktiga målgrupperna.

- Här har vi ett format där det inte är en majoritet i det äldre åldersspannet. Och det håller i sig. Ungefär en tredjedel av tittarna igår är under 30 år, och ungefär en tredjedel är 50 plus. Tittar man historiskt så har 50-plusarna legat på nästan 40 procent. Så vi ser att andelen äldre har gått ner trots ett bibehållet totaltittande.

Mikael Ekelöf, tv-chef på Starcom:

- Produktionen känns väldigt bra i år, och faktiskt lite mer seriös. Juryn känns som en frisk fläkt in i programmet, de skötte sig bra och kompletterar varandra på ett bra sätt.

Mikael Ekelöf noterade att det var väldigt mycket fokus på juryn i inledningsprogrammet.

- Men det är förståeligt att man vill etablera dem som karaktärer i serien.

Vad säger du om tittarsiffran på 1,1 miljoner?

- Det får man se som väl godkänt.

Så du tror att Idol kommer att vara ett lika starkt lokomotiv i TV4s tablå under hösten i år som tidigare år?

- Det tror jag absolut. Eftersom de har etablerat en ny jury som verkar fungera på ett bra sätt så tror jag att TV4 kommer att fortsätta leverera.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev