Så tittar vi på tv-reklam

Hur uppmärksamma är vi egentligen på tv-reklam? Eyetracking Tobii har i en amerikansk studie undersökt saken - här är resultaten.

Uppskattningsvis över hälften (60 procent) av en tv-annons förblir osedd, enligt en studie gjord av analytiker på eyetracking-företaget Tobii.

Totalt 150 personer i sju olika städer i USA har deltagit i studien vars syfte är att få reda på vilket innehåll som engagerar och hur uppmärksamma människor är på reklam som rullar på linjär-tv.

Undersökningen visar att det har betydelse när i reklampausen man som annonsör väljer att gå. Den annons som visas först i en reklampaus drar till sig 30 procent så mycket uppmärksamhet som en annons som kommer på nionde plats.

Det som står ut mest i undersökningen är att uppmärksamheten för annonser ökar ju längre vi tittar på ett program, berättar Ali Farokhian, chef för Tobii Pro Insight, Tobiis researchteam. 

Läs om de nio största insikterna från studien i Dagens Media Insikt, vecka 7. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-15 08.22

Dela artikeln: