Gå direkt till textinnehållet

Så stor programbudget har Melodifestivalen

SVT:s vd Hanna Stjärne intervjudes i Medierna i helgen om Melodifestivalens ekonomi.

Foto: SVT

2,5 miljoner kronor per timme. Så stor är programbudgeten för Melodifestivalen. Det avslöjade SVT:s vd Hanna Stjärne i radioprogrammet Medierna.

Sveriges Radios Medierna fortsätter att granska SVT:s öppenhet när det gäller inkomster, kostnader pch sponsorupplägg för Melodifestivalen.  

I helgens avsnitt intervjuades SVT:s vd Hanna Stjärne. Hon berättade att anledningen att man inte avslöjar programmets intäkter är att man vill vara en god affärspartner.

– Och i det ingår att följa affärsetik och därmed följa affärssekretess. Därför offentliggör SVT inte själva avtalen. 

Därmemot avslöjade Hanna Stjärna programbudgeten:

– Redan min företrädare Eva Hamilton sa för många år sedan att priset låg på runt 2 miljoner per program. I dag har det stigit något, vår programbudget kostar ungefär 2,5 miljoner per timme, säger hon till Medierna. 

Det ger en totalkostnad för tv-avgiftsbetalarna på cirka 25–30 miljoner kronor, då SVT sänder cirka tio timmar från Melodifestivalen. 

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-12 07.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: