Digitalt presenteras av:

Så stor del av annonskakan slukar techjättarna

Ny rapport visar hur stor andel av reklaminvesteringarna utomnordiska aktörer som Google och Facebook tar digitalt.

Förra året omsatte reklammarknaden 37,6 miljarder kronor i Sverige, och 51 procent av investeringarna gick till nätbaserade kanaler. 

Utomnordiska aktörer - främst jättar som Google och Facebook - stod uppskattningsvis för två tredjedelar av den digitala reklamförsäljningen.

Det visar Myndigheten för press radio och tv:s rapport "Mediekonsumtion 2018", där analysen gjorts av docent Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet.

Rapportens syfte är att förklara de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi.

Absolut hårdast har dagspressen drabbats av konkurrensen från de utomnordiska teknikbolagen. De har förlorat så mycket som 30 procent av sina intäkter under de senaste 10 åren. 

Tv-branschen har dock inte drabbats lika hårt, visar rapporten. 2017 uppvisade exempelvis TV4 AB det starkaste rörelseresultatet någonsin.

Både TV4 och MTG:s tv-verksamheter tillhör de mer lönsamma aktörerna på mediemarkanden i Sverige. 

Däremot är det Netflix och Youtube som har störst marknadsandelar när det kommer till den svenska webb-tv-marknaden. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-10-24 11.04Uppdaterad 2018-10-24 11.04

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: