Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska TV4 och Expressen äga Kungsan - i 20 dagar

Publicerad: 22 Maj 2008, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Folkfest i 20 dagar. De är målet när TV4 tillsammans med Carlsberg, Svenska Spel, Expressen och Citibank genomför sitt marathonevent kring fotbolls-EM.


Skiss över EM-festen - Vi räknar med åtskilliga 100.000-tals besökare under perioden, säger Håkan Rossberg, konceptchef på TV4.

2 juni drar TV4s hemmastudio från fotbolls-EM igång. Då är TV4-huset i Värtahamnen utbytt mot Kungsträdgården i centrala Stockholm. 10 juni, dagen för Sveriges EM-premiär mot mästarna Grekland, startar EM-festen som TV4 kallar sitt 20-dagars event.

- Vi flyttar ut vår hemmastudio under EM för första gången någonsin och bygger att jätteevenemang runt den, säger Håkan Rossberg och fortsätter:

EM-festens logotyp - När det stod klart att vi skulle vara ensam tv-kanal kring fotbolls-EM började vi titta på vad vi kan göra för att visa för både tittare och annonsörer att EM är något utöver det vanliga för oss.

I stort sett hela Kungsträdgården ska förvandlas till ett festområde med restauranger och underhållning. En storbildsskärm på 71 kvadratmeter visar alla matcher.

- Sponsorerna kommer aktivera sina produkter och sina varumärken på olika sätt. Carlsberg tillverkar som bekant en del drycker som de självklart kommer att sälja.

Men EM-festen ska vara familjevänlig.

- Artisterna ska vara breda, folkkära och tilltala familjerna. Bröderna Rongedal har vi klara och det är åt det hållet som artisterna ska vara.

Även TV4s egna underhållningsformat ska finnas på plats.

- Vi vill få ut både Talang och Körslaget i någon form.

Hur mycket evenemanget kommer att omsätta vill Håkan Rossberg inte säga. Men enligt plan ska intäkterna från sponsorer, och försäljning av mat och dryck, täcka utgifterna. Antalet besökare är svårt att beräkna beroende på hur vädret blir och hur landslaget klarar sig i EM

- Tv-tittandet brukar vara bra oavsett hur det går för Sverige. Men vi har ingen erfarenhet av hur arrangemang av denna typ fungerar.

Citibank ser EM-festen som ett tillfälle att synas mer.

- Vi har inga kontor, så vi måste hitta andra sätt att möta våra målgrupper, säger Bo Sundberg, marknadsdirektör på Citibank.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.