Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så ska Svenska Spel möta den nya spelmarknaden

Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel.

De svenska spelmonopoljättarna Svenska Spel och ATG utsätts för en ny typ av konkurrens när den nya regleringen av spelmarknaden träder i kraft vid årsskiftet. Så gör de för att hantera förändringen.

Den nya spelmarknaden innebär att det tidigare monopolet ersätts av ett licenssystem. Dagens Media har i tidigare utgåva av Insikt gått igenom vilka aktörer som sökt licens.

Svenska Spel och ATG, som får sina speltillstånd från regeringen, är de två svenska spelaktörer som hittills dominerat marknaden.

I och med det nya systemet utsätts de svenska spelmonopoljättarna för en ny typ av konkurrens, när utländska bolag med verksamheter som onlinekasino får söka licens. Hittills har aktörer utan svenskt tillstånd sammanlagt stått för 27 procent av den svenska spelmarknaden.

Så sent som i förra veckan presenterade Lotteriinspektionen 16 spelbolag som fått licens, där bland annat Svenska Spel och ATG ingår. Samtidigt står det klart att båda bolagen breddar sin affär, Svenska Spel med onlinekasino och hästspel, ATG med sport- och kasinospel.

- Jag tror att vi har marknadsandelar att hämta - om man tittar på totalmarknaden ligger vi på strax under 40 procent men på den kommersiellt konkurrensutsatta marknaden har vi en relativt liten marknadsandel på 15 procent, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 49.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-06 14.44

Dela artikeln: