Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska Reebok återerövra tjejerna

Publicerad: 25 Augusti 2008, 04:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Reebok gör en global marknadsoffensiv för att bli marknadsledande på träningsskor för tjejer. "Vi har haft globala direktiv som gjort att vi tappat positionen, men nu ska vi bli störst bland tjejerna igen", säger Robert Inghamn, marknadschef Reebok Nordic.


Enligt Robert Inghamn hade Reebok en självklar plats som marknadsledare i fitnessegmentet bland kvinnor under 80-talet.

- Sedan vi 1982 lanserade den första fitesskon speciellt anpassad för tjejer var Reebok solklart nummer ett i målgruppen. Vi var marknadsledande ända fram till slutet av 90-talet, säger han.

En av annonserna. Robert Inghamn berättar att globala direktiv att prioritera andra områden, och i viss mån fel produkter, har gjort att Nike har sprungit förbi.

Nu startar Reebok en global marknadsföringoffensiv för att återerövra tronen. I dag startar kampanjen, som är Reeboks största i Norden på många år, där Bounce-dansaren Jennie Widegren är ansiktet utåt.

- Det är den största kampanjen under de sju år som jag har jobbat här. Och det är bara början. Nu lägger vi grunden för vad som kommer att hända 2009.

Robert Inghamn vill inte berätta hur mycket kampanjen, som går i print, på nätet och utomhus, kostar.

- Men det är många miljoner. För oss är det mycket, för Nike är det kaffepengar.

Kampanjen görs i samarbete med Intersport. I ett andra led är även Stadium med som partner.

En ny sko som kallas Smoth Fit, helt utan sömmar på ovansidan, lanseras i samband med kampanjen.

- Det är den första i sitt slag. Konkurrenterna kommer nog att kopiera den direkt, men man kommer alltid ihåg vem som var först.

I samarbete med JCDecaux ska en speciell provhytt som ska står utomhus i centrala Stockholm tas fram, där kvinnor bjuds in för att testa de nya skorna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.