Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska killtidningarna vända raset

Publicerad: 5 Februari 2009, 13:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Killtidningarnas räckviddsras fortsatte under det tredje tertialet 2008. "Segmentet har det tufft, det är igen hemlighet. Det är något vi måste ta på allvar", säger Cafés chefredaktör Jens Stenberg.


Enligt Orvestos färska mätning ser räckvidden för killtidningarna ut så här:

* Café 132 (-13,7)* King 80 (-10,1)* Moore 74 (-26,0)* Slitz 126 (-23,2)

På längre sikt ser det ännu värre ut: på tre år har Café tappat 59.000 läsare (eller -31 procent), Moore 52.000 (-41), och Slitz har förlorat 100.000 läsare (-47).

Dagensmedia.se frågade i somras ett antal printexperter om varför läsarna flyr killtidningarna. Att webben tar läsare från papperstidningarna och att målgruppen söker sig till mer nischade tidningar var återkommande svar. En teori var också att tidningarna blivit allt mer lika varandra och svåra att särskilja.

På frågan om hur tidningarna kunde vända trenden svarade Jimmy Bolander, printchef på Mediacom så här:

- De kan försöka hitta olika typer av samarbeten, samt hitta fler relevanta distributionspunkter för att möjliggöra fler kontaktytor mot potentiella läsare. Att fortsätta satsa på webben för att bibehålla kontaken och dialogen med målgruppen mellan de tryckta utgåvorna, och därigenom bygga en större lojalitet mot tidningen kan också vara en lösning.

Cafés chefredaktör Jens Stenberg säger att relationen mellan pappret och tidningen blivit bättre.

- Nu är Café.se en nyhetssajt för manligt mode medan Café är en tidning för långläsning och inspiration.

Hur ska ni vända räckviddstrenden?

- Det är lätt att skylla på konjunkturen, folk köper färre tidningar och flyr till webben. Men det är samtidigt bortförklaringar, det finns alltid plats för en bra tidning. Det är dags för oss att vara självkritiska. Det är bara hårt arbete som gäller.

En bra tidning, säger han, engagerar, roar och hjälper läsaren.

- Gör man då också bra kampanjer så kommer läsarna tillbaka. Vårt januarinummer sålde 55 procent mer än motsvarande period förra året.

Samtidigt får man tänka positivt, lägger han till:

- Café har nu störst räckvidd inom segmentet, även om man räknar in de grabbiga downmarkettidningarna som brukar sälja mycket lösnummer. Det är vi stolta över.

Enligt Cafés egna undersökningar står läsarnas val oftast mellan Café och King, inte mellan Café och Slitz eller Moore.

- Så vi har en 65 procent högre räckvidd än vår närmsta konkurrent, säger Jens Stenberg.

Slitz chefredaktör Mats Drougge hittar också en positiv nyhet i Orvestosiffrorna:

- Vi har flest män som läser oss, 105.000 mot Cafés 95.000, säger han och fortsätter:

- Det här är en global trend, vi har haft en likadan utveckling som alla andra. Jag tror att vi nu är på en nivå som vi kommer att ligga på ett tag framöver.

På tre år har ni tappat 100.000 läsare. Varför?

- Det är en tuffare tid för alla, det här segmentet är mindre än tidigare. Anledningen är ganska enkel, det är den bärbara datorn som har tagit en del tid från den här målgruppen. Vi har en hälsosam business och går med vinst.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.