Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Så ska Google förhindra desinformation inför EU-valet

En ny rad verktyg från Google ska förhindra politisk desinformation inför EU-valet i maj nästa år.

Google har lanserat en uppsättning verktyg på den europeiska marknaden för att säkerställa transparens och förhindra desinformation inför EU-valet den 26 maj 2019. Det skriver The Guardian

De nya verktygen kommer delvis som en reaktion på den ryska desinformationskampanj som pågick under det amerikanska presidentvalet 2016, då det konstaterats att ryska operatörer via både Google och Facebook kunde köpa politiska annonser riktade mot amerikanska väljare. 

För att bekämpa så kallade "dark ads" kommer Google kräva att annonser som nämner ett politiskt parti inkluderar en upplysning som förtydligar för väljarna vem som betalat för annonsen. 

Dessutom kommer Google jobba för att verifiera de aktörer som ligger bakom annonser som berör EU-valet, samt ta fram ett EU-specifikt "bibliotek" av valannonser där väljare kan få mer inforamtion om vilka som ligger bakom dessa och hur mycket pengar de politiska annonsörerna spenderar på reklam. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-23 13.54Uppdaterad 2018-11-23 13.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: