Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska Expressen spara

Publicerad: 2 Oktober 2001, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Det är journalistjobben som ryker när Expressen ska sänka sina årliga kostnader med 230 miljoner kronor per år till år 2004. Men personalminskningarna står ändå för en mindre andel av de totala besparingarna.


- Av de 230 miljoner vi ska spara står personalen för 80-90 miljoner, säger

Per-Anders Broberg, administrativ redaktör för Expressen.

Hur ska ni klara de andra minskningarna?

- Vi ser över avtal för tryck och distribution, papperskostnader och övriga

redaktionella kostnader. Vi ser över varje utgift.

Hur kommer besparingarna att påverka kvaliteten i Expressen?

- Vår ambition är att det inte ska påverka kvaliteten.

Menar du med de 200 personer som blir av med jobbet inte har haft någon

betydelse för tidningen?

- Nej, men vi måste bli effektivare och koncentrera krafterna.

Ska ni ta in några gamla rävar som hjälper till?

- Nej, vi har nog med folk ändå.

Hur påverkas Expressen.se?

- Webben påverkas marginellt. Men i stället för en separat webb-redaktion

kommer vi att ha personer som jobbar för webben på de olika redaktionerna.

Vad händer nu?

- Vi har lämnat ett förslaget till facket. Vi ska förhandla om förslaget.

Hur fort kommer förändringarna att genomföras?

- Förhandlingarna inleds nu. Det är upp till oss och våra motparter

(fackförbunden). Det ska ske fort.

Så här fördelar sig personalminskningarna:

Av de 200 tjänster som ska bort tas:

* 139 tjänster från Expressen, 28,5 från GT och 37 från Kvällsposten.

* 115-120 journalisttjänster tas bort, inräknat bildredaktionen som ska minska

från 50-60 till 18 medarbetare.

* Resten, som inte är journalistjobb, är fördelade på övriga avdelningar.

Expressen omorganiserar för att fokusera på tre områden:

* redaktion: (chef Joachim Berner),

* produktion: (tryck, distribution, annonshantering, teknik, chef Bengt

Ottosson)

* försäljning (Upplaga + annons, chef Bengt Ottosson).

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.