Digitalt presenteras av:

Så ska Cure effektivisera influencer marketing

Cure Media gör en ny lansering i sitt influencer marketing-verktyg, som ska underlätta för annonsörerna att flytta över en större del av sin marknadsbudget till influencers.

Tidskrävande och svårmätt - det är två av de utmaningar som Cure Media har märkt av bland sina kunder när det kommer till influencer marketing.

Det vill man råda bot på genom en ny lansering i Cures kampanjverktyg, som marknadsavdelningar och byråer nu får tillgång till genom Cure. I systemet kan annonsören hantera och följa sin influencer-aktivering i realtid. 

Under 2019 kommer Cure även att lansera en self service-version av verktyget, då efterfrågan varit stor både från annonsörer som själva jobbar med influencers, och från konkurrenter. 

— Om fler annonsörer ska kunna förflytta större delar av sin marknadsbudget till influencer marketing, måste några saker förenklas. Många vill idag göra den förflyttningen, då det finns så fina exempel på annonsörer som fått till en rakettillväxt med hjälp av influencers, såsom Na-kd och Daniel Wellington. Men idag är det ofta tidskrävande, det är många mail med briefer som ska kommuniceras, många korr på inlägg som ska godkännas och framför allt finns det utmaningar med mätning och uppföljning gentemot KPI:er, säger Sam Foroozesh, vd på Cure, till Dagens Media. 

I och med den nya lanseringen uppskattar han att 90 procent av mailkorrespondensen kring kundernas influencer-samarbeten kommer elimineras. Som marknadsförare ska du genom systemet i en och samma vy kunna följa all statistik kring dina influencer marketing-aktiveringar, som en Google Analytics eller Facebook Ad Manager för influencer marketing. 

— Där ser du alla relevanta siffror, till exempel räckvidd, engagemang, och kostnader såsom vad du betalar per klick. Det gör att influencer marketing-aktiveringen blir enklare att jämföra med investeringar i andra medier, vilket krävs för att kunna skala upp, säger Sam Foroozesh. 

Hur unikt är det här?

— Jag vet ingen annan aktör i Norden som jobbar på det här sättet, och vi har märkt en extrem respons från kunderna som menar att detta förenklar otroligt mycket för dem. Sedan har ordet spridit sig, och flera företag som är duktiga på att jobba med influencers på egen hand har hört av sig och vill hyra in sig i systemet. Samma sak med konkurrenter. Därför kommer vi lansera en self service-variant under 2019. 

Vad kommer det här bidra med till influencer marketing-branschen i stort?

— Som marknadsförare måste det bli enklare att tydligt visa upp för den övriga organisationen vad influencer marketing faktiskt ger. Eftersom influencer marketing inte är en lika etablerad mediekanal som till exempel tv, måste vi jobba ännu hårdare på att visa resultat. Det kommer den här lanseringen hjälpa till med.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-19 10.11Uppdaterad 2018-11-19 10.18

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: