Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska BMW sälja lyxbilen X6

Publicerad: 23 April 2008, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

BMW smyger igång den svenska lanseringen av nya modellen X6 på torsdag med en VIP-visning i Stockholm. Redan nu rullar en nationell printkampanj i flera magasin och den sista maj är det lanseringshelg.


- På torsdag ska vi sätta bilen på kartan i de bilintresserades medvetande. Den första gången den visas i Sverige, men provköra den får man göra först under lanseringshelgen hos återförsäljarna, säger Fredrik Ellsäter, marknadschef på BMW i Sverige.

Carat står för pr-arbetet kring lanseringen och evenbyrån Inspiration ordnar veckans evenemang. Därefter blir det lokala förhandsvisningar hos återförsäljarna och lokala dagspresskampanjer inför lanseringshelgen.

Ett viktigt mål i kommunikationen är att förklara vad BMW X6 egentligen är för bil. Reklamtemat är En kupé över det vanliga.

- Det här är ett helt nytt bilkoncept. Det är en kupé även om de flesta inte gör den associationen först. Det är inte en suv även om storleken och höjden gör att journalister som provkörde den var snabba att göra den kopplingen, säger Fredrik Ellsäter.

Printkampanjen har rullat igång och går i omkring 20 livstils- och bilmagasin, mestadels baksidor. Det blir också en kampanjsajt på BMWs svenska hemsida och troligen banners.

- Målgruppen är kunder som gärna gör ett statement med sin bil, säger Fredrik Ellsäter

Vad är det för statement?

- X6:an är en bil för den som traditionellt tittar på en sportig bil, men vill ha bra framkomlighet och överblick.

Jung von Matt är reklambyrå och kampanjen går en bit in i juni.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.