Nyheter
Så ska Banverket stoppa dödsolyckorna på spåren
Publicerad: 3 september 2008, 11:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Med emotionella reklamfilmer vill Banverket få folk att förstå farorna med att vistas på järnvägsspåren. Kampanjen går upp nästa vecka och är gjord av reklambyrån Recommended och producerad av Flodell Film.<b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>
Varje år skadas omkring 100 personer i anslutning till tågspåren. Banverket vill med en av sina största kampanjer någonsin upplysa om farorna och därmed minska antalet olyckor. Verket har tagit fram två filmer, en som riktar sig till en bred publik och en som riktar sig till ungdomar.
- Vi jobbar med säkerhetskommunikation hela tiden, men nu har vi gjort ett nedslag och gjort en genomgripande analys för att se att vi jobbar rätt och får ut största möjliga effekt. VI har dels gjort en analys av målgruppen och också pratat med dem, och dels tittat på vad andra har gjort, säger Johanna Dahlberg, externinformationsansvarig på Banverkets leveransdivision.
- Kontentan blev att vi kan inte använda oss av ren information med rationella argument. Folk vet att det är farligt men man resonerar så att det händer inte mig. Då kom vi fram till att vi måste basera kommunikationen på känslor och då är film överlägset.
Kampanj går upp på TV3, TV6, MTV ochTV4 Sport nästa vecka. I slutet av september följer bio. Kampanjen ska rulla i tre-fyra veckor och kommer sedan igen till våren.
Arbetsgrupp på Recommended: Lasse Jansson, ad; Krister Bohlin, copy; Louise Dozzi, projektledare; Fredrik Malm, originalare; Ola Cronholm, strateg. För medieköpen står Starcom.