Så rustar mediebyråerna inför Amazons intåg

Fram för allt iProspect har regelbunden avstämning och utbildning med kollegor från Tyskland och UK sedan ett halvår tillbaka för att utbilda sig i Amazon, säger Petter Janbel, strateg på Carat.

Casemöten, utlandsresor och upplärning - de svenska mediebyråerna gör allt för att vara förberedda inför e-handelsjättens stora lansering.

Exakt när Amazon kommer lanseras på den svenska marknaden är ännu oklart.

Tydligt är dock att aktörens roll för den digitala marknadsföring blir allt större. Amazon är den tredje största aktören när det kommer till digital annonsering i USA, efter Facebook och Google, enligt Emarketer.

På svenskt håll förbereder sig mediebyråerna för fullt för att se till att de kan hjälpa sina kunder på bästa sätt. Sannolikt finns det en hel del oroliga annonsörer som på förhand försöker klura ut exakt hur Amazon kommer påverka just deras verksamhet.

Läs mer om hur mediebyråerna rustar inför Amazons entré i Dagens Media Insikt, vecka 10. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-03-11 14.40

Dela artikeln: