Så rustar Kicks för 2019

"Vår mediebudget är fortsatt offensiv", säger Freddy Sobin, vd på Kicks, till Dagens Media.

Foto: Press

Ny flaggskeppsbutik ska stärka bilden av Kicks som spännande och nyskapande. "Självklart har vi också som målsättning att vår nya butik ska ha samma fina försäljningsutveckling som våra andra flagship stores", säger Kicks vd Freddy Sobin, till Dagens Media.

Allt fler butiker satser på koncept och flaggskeppssbutiker i takt med att e-handeln konkurrerar ut de vanliga butikerna. 

För att driva kunder in till butikerna behövs något extra, vilket skönhetsbolaget Kicks hoppas kunna ge sina kunder med nya flaggskeppsbutiken i Gallerian i Stockholm. Sedan tidigare har bolaget även öppnat upp flaggskeppsbutiker i Malmö, Göteborg och  Oslo. 

– Framtidens butiksupplevelser rymmer så mycket mer än bara handel och målsättningen med vår nya flagship store i Gallerian har varit att ta kundupplevelsen till nästa nivå, säger Freddy Sobin, vd på Kicks till Dagens Media. 

Den nya butiken har en yta på 1500 kvadratmeter och förutom ordinarie sortiment och tjänster kommer man även erbjuda skönhetsbehandlingar och varumärken nya för Kicks butiker.  

Vad hoppas du uppnå med nya butiken – både när det kommer till försäljning och varumärke?

– Med etableringen vill vi stärka bilden av Kicks som en nyskapande och spännande skönhetsdestination som har rätt sortiment och tjänster som passar våra kunder tillsammans med välutbildade skönhetsexperter som kan vägleda våra kunder för en positiv köpupplevelse, säger Freddy Sobin och fortsätter:

– Självklart har vi också som målsättning att vår nya butik ska ha samma fina försäljningsutveckling som våra andra flagship stores.

Freddy Sobin vill inte dela med sig av några faktiskta tal men säger att butiker som Kicks tidigare omvandlat till flaggskeppsbutiker har kunnat öka försäljningen med i genomsnitt det dubbla.  

Hur ser mediestrategin för 2019 ut framöver? 

– Under 2019 kommer vi att reallokera mer budget till digitala kanaler och vår mediebudget är fortsatt offensiv. Vi kommer även att vässa vår kommunikativa strategi ytterligare, säger han och fortsätter:

– För våra flagship stores kommer vi i första hand att fokusera på digitala kanaler, särskilt sociala medier, och lokal annonsering. För att aktivera vårt tjänsteutbud kommer vi också jobba mycket med konsumentevents i butik bland annat tillsammans med våra samarbetspartners, olika pr-nedslag och influencersamarbeten.

Innan sommaren är också ambitionen att ha en ny marknadschef på plats som ersätter Gina Azaric som lämnade i september förra året. 

Vilka är de största utmaningarna som Kicks står inför? 

– Skönhetsbranschen är en väldigt konkurrensutsatt bransch där det har dykt upp många nya aktörer i alla kanaler, parallellt genomgår hela detaljhandeln ett paradigmskifte i form av ändrade köpmönster där kundströmmarna går mer mot de digitala kanalerna, säger Freddy Sobin och avslutar:

– För att möta detta satsar Kicks stort på både personlig service och upplevelsen i butik i kombination med en digital handel som också erbjuder mycket inspiration, snabba leveranser och smidiga betallösningar. Vi ser också över hur vi än bättre kan möta kunden på hennes villkor kors våra kanaler och touchpoints, och samtidigt bli mer relevanta genom en ökad grad av datadriven personalisering.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-01-21 11.06

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: