Gå direkt till textinnehållet

Så påverkas annonsörer och tittare av Telias uppköp av TV4

TV4:s vd Casten Almqvist menar att affären stärker TV4 i konkurrensen med Netflix och Youtube.

Foto: Foto: Janne Næss

Affären mellan TV4 och Telia har varit en av 2018 års mest omtalade mediehändelser. Casten Almqvist, vd på TV4, spår att mötet mellan de två storspelarna ger möjlighet att börja skissa på nästa generations smarta annonsprodukter för total-tv.

När Telia-affären blev känd under sommaren var kritiken bitvis högljudd. Bland kritikerna fanns politiker såsom näringsminister Mikael Damberg och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, som oroade sig för statens drygt 37 procentiga ägande i Telia skulle kunna komma att påverka TV4, och därmed oberoendet på den svenska mediemarknaden.

TV4:s vd Casten Almqvist tror dock att affären är det bästa som kan hända för den svenska journalistiken.

För TV4 som mediebolag tillför affären en hållbarhet och långsiktighet för TV4:s existerande strategi, som går under parollen "Från tittare till användare". 

– I tät dialog med användarna ser vi tydligt en fin passform för oss med en stor spelare som Telia, som har en spännande kundbas både för mobil och bredband. Visionen är att föra samman deras kompetens och förmåga inom teknik och distribution, med vår förmåga att skapa Sveriges bästa tv-upplevelser, säger Casten Almqvist.

Läs mer om hur affären påverkar annonsörerna och tittarna samt hur den ska hjälpa både TV4 och C More i kampen mot de globala streamingjättarna i Dagens Media Insikt, vecka 3. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-17 12.11

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: