Så mycket lägger svenska hushåll på rörlig bild

Ny siffror från Mediavision avslöjar hur stor tillväxten för streaming är på den svenska marknaden.

Streamingmarknaden forsätter att växa så det knakar. Det visar siffror från Mediavision. 

Svenska hushåll lägger drygt 330 kronor per månad för rörlig bild. Det innebär en ökning på 24 procent under det tredje kvartalet, jämfört med samma period föregående år. 

En förklaring till ökningen är att svenska hushåll fortsätter att betala för abonnemang på traditionell betal-tv, samtidigt som de adderar streamingtjänster. 

Tydligt är dock att det är streamingtjänsterna som driver marknadens tillväxt. 

Hushållsutgifterna för SVOD-tjänster, har ökat med nästan 50 procent under senaste året. 

Siffror från det tredje kvartalet visar också att det fortfarande finns andelar att hämta på den svenska streamingmarknaden. 

51 procent av Sveriges hushåll är kunder till minst en streamingtjänst. Det innebär en årlig tillväxt på nära 30 procent. 

Streamingjätten Netflix fortsätter att dominera och har under de senaste 12 månaderna lockat till sig 400 000 nya kunder. 

Samtidigt ökar även tv-husens Viaplay och C More, samt HBO Nordic kraftigt. 

Youtube Premium ligger i nivå med Amazon Prime och Dplay. Även TVOD som SF Anytime växer kraftigt. 

En fjärdedel av de svenska hushållen hyr eller styck-köper rörlig bild en genomsnittlig månad.

– Trenden för streamingtjänsterna är fortsatt mycket stark. Antal betalande hushåll har ökat med nästan 30 procent de senaste 12 månaderna. Och vi ser ingen direkt inbromsning. Snarare tvärt om, eftersom många nu skaffar fler tjänster. Dessutom har ju flera stora internationella bolag som Apple och Disney sagt att de också snart ska lansera streamingtjänster. Om något, förväntar vi oss en fortsatt snabb utveckling säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande. 

 

 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-08 09.19Uppdaterad 2018-11-08 09.19