Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så mycket kostar en reklamspot under hockey-VM

Publicerad: 19 Februari 2009, 12:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

MTG tror på ett stort intresse för att sponsra årets upplaga av hockey-VM. Bättre tider och fler matcher ska lyfta försäljningen. Dagensmedia.se har prislistan för reklamspotarna.


Den 25 april spelar Sverige sin första match i hockey-VM, mot Österrike. Förra året beslutade MTG att lägga turneringen i TV6, efter 18 år i systerkanalen TV3. Det upplägget gäller även i år.

MTG TV:s försäljningsdirektör Joachim Nordlind säger att turneringen har flera fördelar i år jämfört med förra året.

- Det är fler matcher och eftersom den spelas i Schweiz istället för Kanada blir det ingen tidsskillnad, säger han.

Förra årets sponsorer var Alcro, Glocalnet, Norrlands Guld och Dressmann. Vilka som ska sponsra turneringen i år är inte klart än, och förhandlingarna pågår för fullt.

- Det kan bli en del nya, andra har vi jobbat med i flera år. Det är alltid ett intressant evenemang och det finns ingen period under året då vi har så stor räckvidd som då, säger Joachim Nordlind.

Under slutspelsperioden förra året var TV6 den största kanalen i Sverige bland män, 25 till 59 år. Samtidigt tittade nästan hälften av alla svenska män på hockey-VM.

Gör lågkonjunkturen att det är svårare att hitta sponsorer?- Nej, det skulle jag inte säga. Vi brukar dra igång förhandlingarna vid den här tiden, det är lämpligt att göra det när vi diskuterar årsavtal.

I dag kom IRM:s siffror för 2008. Hur ser du på tv:s andel av reklamkakan?- Tv står starkare än vad IRM har prognostiserat tidigare. Det är samma sak med mediebyråbarometern, som går nedåt, men tv tar andelar, säger Joachim Nordlind.

Bruttopriset för en reklamspot under hockey-VM spänner från 580.000 kronor upp mot 3 miljoner. En spot i varje match i TV6, placerad i powerbreak (inne i matchen), kostar 2,8 miljoner kronor. För samma antal spotar i periodpauserna får en annonsör punga ut med 1,2 miljoner kronor brutto.

Till nyheterna i år hör "Stora garantipaketet", då man tillämpar Rbs. 100 trp (bruttoräckvidd i en given målgrupp) i målgruppen män 25-59 år kostar då 1,3 miljoner kronor brutto.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.