Digitalt presenteras av:

Så möter Prisjakt konkurrensen från Amazon och Google Shopping

Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

Prisjakts Sverigechef Carl Vult von Steyern tar klivet upp till Nordenchef-rollen. För Dagens Media berättar han om hur jämförelsetjänsten förbereder sig inför den intensiva rea-perioden, och hur man möter konkurrensen från de globala jättarna Amazon och Google Shopping.

På Schibsted-ägda prisjämföreslesajten Prisjakt väntar en hektiskt tid. Snart nalkas de rea-intensiva perioderna med Black Friday och mellandagsrean – den viktigaste perioden under året för sajten. På Black Friday den 23 november väntas dessutom Amazon lanseras i Sverige. 

Extra intensivt blir det kanske för Carl Vult von Steyern, som har varit Sverigechef på Prisjakt i lite över två år, men som nu kliver upp på rollen som Nordenchef med uppdrag att leda samtliga nordiska marknader.

— De utmaningar jag mött i Sverigechefsrollen, i kombination med att Norden växer ihop allt mer till en marknad och att e-handeln därmed sker mycket mer över gränserna, känner jag att jag kan bidra med en hel del. Det finns mycket synergier länderna emellan att ta fasta på, säger Carl Vult von Steyern till Dagens Media. 

Som ledande aktör i Norden, med 835 000 unika besökare i veckan i Sverige enlig Orvesto Internet, vill Prisjakt föra utvecklingen framåt för jämförelsesegmentet i stort. Det gör man genom att blicka mot ny teknik såsom AI, bild- och röstigenkänning.

— Vi har jobbat mycket med machine learning de senaste åren och kommer fortsätta med det framåt. Vi har just lagt en ganska intensiv period bakom oss där vi investerat mycket i databas och produkt, och nu har vi kommit till en punkt då vi kan titta mer framåt och öka utvecklingstakten av nya features, säger Carl Vult von Steyern.

— Jämförelsetjänster i sig är ju ingen ny sak, men har samtidigt aldrig varit mer relevant än idag. Det ska bli väldigt spännande att se vad som väntar framåt med alla de nya möjligheter som öppnar upp sig genom den nya tekniken. 

Vad kommer det att innebära för Prisjakt?

— Förhoppningsvist kommer det innebära att vi blir ännu mer relevanta. För oss handlar det alltid om att ge rätt info till våra besökare vid rätt tillfälle, så att de kan ta så bra köpbeslut som möjligt. Oavsett vart konsumenten befinner sig i köpresan vill vi vara där, oberoende om det är via en fysisk butik, via mobilen eller en voice-maskin som köpet sker. Jag hoppas att den nya tekniken kommer innebära att vi kan addera många fler dimensioner framåt. Idag är det ju mer än priset som är viktigt, det är tydligt att både leveranser och betalningsmodeller ökar i betydelse för konsumenterna. 

Även om Prisjakt har varit en del av många svenskars köpresa online sedan 2002 är konkurrensen idag större än någonsin, med intåget av jättar som Google shopping och Amazon. 

För att möta konkurrensen tror Carl Vult von Steyern att Prisjakt måste sätta ännu mer fokus på sin lokala förankring. 

— Vi måste få konsumenterna att i ännu högre grad förstå att vi särskiljer oss från våra konkurrenter - vi är helt transparenta, vi visar rätt pris vid rätt tillfälle och det går inte att påverka vårt resultat. Vi ser oss som en “local champion” som står på konsumenternas sida, och det måste vi fortsätta visa att vi är. 

Vad har ni för fördelar gentemot de globala jättarna?

— Jag tror att transparensen är väldigt viktig, som är en fråga som det pratas allt mer om idag och som vi känner väldigt starkt för. Delar av Google Shopping liknar en prisjämförelsetjänst, men man får inte glömma att det är en annonskanal som bara visar betalda resultat. Prisjakt däremot tar med alla priser och butiker oavsett om de betalar oss eller inte, och vi visar dem i rätt ordning. Det kanske kan verka enkelt, men vi är faktiskt ganska ensamma om det idag. Jag tror konsumenten upplever det som att kvaliteten blir bättre.

Hur förbereder ni er inför Black Friday och mellandagsrean?

— Den här perioden på året är otroligt viktig för oss, eftersom det är då det blir tydligast för konsumenterna vad vi bidrar med. Därför förbereder vi oss väldigt noga. Egentligen börjar inte förberedelserna först nu, redan i början av året sätter vi mål och strategier för hur vi ska ta oss ann anstormningen av besökare under de här perioderna. Det handlar till exempel om att se till att vi uppdaterar tillräckligt snabbt och visar rätt resultat i prisjämförelsen. 

Hur stort är intresset från konsumenterna för prisjämförelsetjänster?

— Vi kan egentligen bara tala för oss själva, och vi har en väldigt fin tillväxt. Vi växer faktiskt mer än på många år just nu, vilket är väldigt tacksamt och kul. Bland annat ser vi att vi får mer direktbesök och att besökarna dessutom spenderar mer tid på sajten. Och även om Google är en konkurrent kan Google Shopping faktiskt bidra med att vi blir mer relevanta, i och med att liknande tjänster hjälps åt att bygga ett användarbeteendet. Då blir det förhoppningsvist också tydligt för konsumenterna att vi är lite bättre. 

Prisjakt finns idag tillgänglig i länderna Sverige, Norge, Nya Zeeland, Finland, Frankrike, Italien, Polen, Irland och Storbritannien.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-30 06.38Uppdaterad 2018-10-30 07.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: