Så minns vi 2011

2011-12-30 09:28  

Dagens Media listar branschnyheterna du kommer att minnas från året som gått.

 

Årets medieföljetonger

Martin Schori

1. ”Nytt bottennapp för Juholt”

Socialdemokraternas nya partiledare har tagit sitt parti till nya bottennivåer. Hur man gör? Jo, varvar idel otydliga utspel med att vägra ha någon kommunikationsstrategi (”Jag är inte i pr-branschen”). Rubrikerna kulminerade – men avstannade inte – med Aftonbladets ”Krispanikskräck”. Fortsättning följer. Garanterat.

2. ”Saab lägger ned”

Affärstidningarna har nu dödförklarat Saab fler gånger än sociala medier-nördarna har dödförklarat papperstidningen. Det är inte lite det.

3. ”Tv-kaoset eskalerar”

Tv-kanalerna hatar ordet – så till den milda grad att TV4-direktörerna Grimborg och Hemmingsson skrev en debattartikel där de redde ut vad begreppet ”kaos” egentligen betyder. De annonsörer som fått sina kampanjer kapade hatar också tv-kaoset, dock av helt andra skäl.

4. ”Khaddafi kan gömma sig här”

Det jag kommer minnas mest av 2011 är de arabiska folkens frihetskamp, som samtidigt riktade ett finger åt alla de som sagt att muslimer inte vill ha demokrati. Efter många spekulationer hittade man till slut Khaddafi, som lämnade jordelivet på ett förödmjukande sätt (Eller som New York Post skrev: "Khaddafi killed by a Yankee fan”).

5. ”Kritik mot Bildt för X”

Carl Bildt gör ingenting för Etiopiensvenskarna, Carl Bildt stoppar sanktioner mot Syrien, Carl Bildt röstar nej till Palestinas medlemskap i UNESCO, Carl Bildt vägrar kräva Khaddafis/Mubaraks avgång. Kritiken har varit hård mot den teflonutrustade utrikesministern. Som lugnt konstaterade att ”hela världen inte ser ut som Skövde” – och klarade sig än en gång undan.

 

Årets tidningssläpp

Madeleine Östlund

1. Styleby

Elin Kling & co lyckades få hela Modesverige att snacka om magasinet fler månader innan det första numret släpptes. Efter knappt ett år på marknaden har Bonnier Tidskrifters storsatsning en såld upplaga på cirka 30 000 exemplar, och nästa år ökar utgivningstakten.

2. Egoboost

Isabella ”Blondinbella” Löwengrip pryder inte bara den egna tidningens omslag, utan hon syntes även på stortavlor över halva Stockholm inför släppet. Redan efter tre utgåvor ökades utgivningstakten och Moderna Tidskrifters Egoboost är nu månadstidning.

3. Nostalgia Rock n’ Roll

I maj släppte Albinsson & Sjöberg tidningen om 1950-, 60- och 70-talets rock n’ roll under motortiteln Nostalgias flagg. Greppet var uppenbarligen lyckat – nästa år blir Nostalgia Rock n’ Roll en egen tidning med utgivning sex gånger.

4. People

Gratistidningen gjorde i höstas storstilad comeback med en helt ny form och ny logotyp.

5. Amy Diamonds Jul

Popundret testar The Arks knep för att få billigare moms genom att ge ut en skiva tillsammans med en tidning. The Arks tilltag gillades dock inte av Skatteverket som krävde tillbaka en kvarts miljon kronor. Än återstår att se hur myndigheten reagerar på Amy Diamonds tidning…

Årets nedläggningar

Kristin Djerf

1. News of the World

Svenska tidskriftsförlag slaktade titlar som aldrig förr (Yourlife, Blossom, Laga Lätt, Hemtrevligt osv), Expressen kapade GT och Kvällsposten och Resumé halverade utgivningen.

Årets mest dramatiska nedläggning var dock Rupert Murdochs anrika News of the World som gick i graven i somras efter avlyssningsskandalen som fortfarande skakar Storbritanniens medievärld.

2. Saab

Årets långsammaste nedläggning. Saab har dödförklarats otaliga gånger under 2011, senast i måndags när Victor Muller begärde bolaget i konkurs.

3. Goss

"Läget är nattsvart", var Göteborgsbyrån Goss vd Stig Lundstedts kommentar till beslutet att lägga ner efter 14 år. Beskedet mottogs med vemod av branschkollegorna i Göteborg.

Efter Goss följde Trackster och Radiotjänsts prisbelönade byrå Draft FCB.

4. Idol

Sveriges sjunde Idol-vinnare Amanda Fondell blir också den sista. Åtminstone på ett tag. Efter årets tittarras försvinner programmet ur TV4:s tablå och ersätts av "The X Factor".

5. Tv-eken

Östermalm fick sin egen almstrid när Stockholms stads trafikkontor beslutade att fälla den uråldriga eken utanför tv-huset. Till slut lyckades polisen skingra ockupanterna och eken höggs ner. Den massiva mediebevakningen flyttades till protesterna mot nya Slussen.

Årets pr-floppar

Henrik Widell

1. Departementet som försvann

“It’s three agencies of government that are gone – commerce, education, and the, um, what’s the third one…”

Den republikanske presidentkandidaten Rick Perrys hjärnsläpp, när han i en direktsänd tv-debatt skulle berätta hur han ville effektivisera statsapparaten, var inte bara pinsamt utan fick också hans popularitetssiffror att rasa.

2. Håkan Juholt

Det började med skuggbudgeten som efter hård kritik underkändes av den egna riksdagsgruppen. Turbulensen om bostadsersättningarna följde och senast hotade Juholt mobiloperatörerna med vite i fall de inte bygger ut näten till full hushållstäckning. Fullständigt orealistisk, sa PTS, eftersom förslaget skulle kosta 27 miljoner kronor per hushåll.  

3. Carema Care

Kanske inte en pr-flopp i ordets egentliga mening, utan snarare ett fullgånget pr-haveri. Vanvård av gamla och avancerad skatteplanering var en kombination som fick skattebetalarna att gnissla tänder, och som gjorde Carema till ett av 2011:s mest illa omtyckta företag.

4. Quantas Airlines

Det australiensiska flygbolaget drog igång twitter-tävlingen ”Quantas Lyx” där kunderna skulle beskriva vad flyglyx var för dem. Samtidigt hade de fackliga förhandlingarna brutit samman, alla flygplan stod på marken och tusentals resenärer var strandsatta. ”Ett pr-misslyckande av episka proportioner”, sa en expert på sociala medier till Reuters.

5. Lund Lyser

Staden Lund la ner flera hundra tusen kronor på sitt kulturevenemang ”Lund Lyser”. Artister skulle uppträda på fyra torg samtidigt för att lysa upp i vintermörkret. Kommunen annonserade med flyers och nämnde evenemanget på sin Facebook-sida. Evenemanget drog totalt 21 besökare.

Årets revanscher

Synnöve Almer

1. SBS Radio

Sedan Sifo tog över radiomätningarna för sex år sedan har ärkerivalen MTG Radio varit överlägset störst, men på senare tid har SBS Radio knappat in. Först tog de över Stampens nio SRU-stationer, sen kom storoffensiven med 13 nya frekvensinköp och övertagande av NRJ:s 20 stationer. 2012 lär bli året då SBS Radio går om.

2. Twitter

Mikrobloggen startade redan 2006, men det tog ett par år innan den seglade upp som en sol på den svenska mediehimlen. Olyckskorparna började genast kraxa att kanalen var en fluga för mediefolket i storstäderna, men i år har en fått upprättelse. Twitter är alltid först och sätter agendan gång på gång. I år blev det till och med ett journalistpris.

3. Mobilen

”I år sker genombrottet för mobilen.” Vi har hört orden otaliga gånger – följt av besvikelse vid årets slut – men i år är det äntligen dags att fira en stor beteendeförändring. I alla fall de som står användarnas närmast, för annonsörerna har ju inte riktigt hunnit med i svängarna.

4. Forsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors har nästan alltid befunnit sig i toppskiktet bland svenska byråer, men för några år sedan var det plötsligt lite glesare bland reklampriserna. Den tiden är tydligt förbi och i år petade byrån även ner fjolårets raket DDB Stockholm från Cannes Lions-tronen.

5. SVT

Efter många år av sjunkande tittarsiffror har SVT lyckats med en imponerande helomvändning som slog igenom på allvar i fjol. Många trodde att de kommersiella kanalernas rekordbudgetar i år skulle få public service-tittarna att återvända, men SVT har trots allt lyckats hålla emot.

Årets rubrikmissar

Dante Thomsen

1. "SN Satsar i Trosa", Södermanlands Nyheter

Hemmablindhet, hävdade chefredaktören Göran Carstorp, låg bakom Södermanlands Nyheters i dag ökända löpsedel. Rubrikmissen ledde till en av årets mest lästa artiklar på Dagens Medias sajt och blev en virtuell bomb i de sociala medierna.

2. "Flensost serveras på Nobelfesten", Katrineholms-Kuriren

En skojfrisk redigerare på Katrineholms Kuriren ville spela läsarna ett spratt. Resultatet blev en rubrik som nådde långt utanför Katrineholms Kurirens bevakningsområde – och en rejäl utskällning av ansvarig utgivare. Vad mejeriet tyckte om skämtet? "Uruselt".

3. "Antalet självmord har ökat i Varberg", Varbergsposten och "Antalet självmord har inte ökat i Varberg",  Hallands Nyheter

Den paradoxala rubrikkrocken mötte Varbergsborna en morgon i september. Varför de två tidningarna kommit fram till så olika slutsatser visste varken Roger Thilander, ansvarig utgivare på Varbergsposten eller Hallands Nyheters chefredaktör Anders Svensson, trots att tidningarna intervjuat samma person.

4. "Vrenatjejerna tar ny sats i tvåan", Södermanlands Nyheter

En olycka kommer sällan ensam. Bara fem månader efter "Satsa i Trosa"-fadäsen trampade Södermanlands Nyheter återigen i klaveret. En harmlös artikel om pingisspelande tjejer fick en tvetydig betydelse och i de sociala medierna var man inte sen att haka på och håna SN:s nya blunder.

5. "S-politiker i Dalarna pratade framtid. Skola, omsorg, vägar och jobb diskuterades. Avesta fick pris för beslut om gratis kollektivtrafik", Dala-Demokraten

150 Socialdemokratiska politiker var i Dalarna för att diskutera framtiden. Och Dala-Demokratens löp, ja det ville aldrig ta slut.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt